Tekst napisany przez Iwonę Gebauer.

Patrząc na tytuły książek, które znalazły się na liście z naszego wyzwania, trudno nie zauważyć przewagi tych o charakterze biznesowym, poradnikowym (patrz kategoria „Biznes, ekonomia” na stronie Empik.com). „Podaj dalej” nie powinniśmy zaliczać do tej kategorii. „Podaj dalej” jest historią. Cóż więc taka pozycja robi na liście pozycji dla marketingowców? Czy można czegoś się z niej nauczyć?


Tysiące głupich kropek

W listopadzie 2019 roku Mateusz opublikował na swoim blogu wpis o tytule Moja optyka na rozwój osobisty. W jaki sposób i po co się rozwijam? Bardzo dobrze pamiętam moment, gdy go pisał. Powiedzieć, że powstawał w bólach, to za mało. Niełatwo się bowiem pisze takie teksty, niełatwo opisać swoje podejście do tak niewdzięcznego i cieszącego się czarnym PR-em tematu. Łatwo popaść w samozachwyt, a innych popchnąć ku otchłani pełnej kompleksów.

W owym artykule pojawił się zrzut z naszej rozmowy na Slacku, z czasów, gdy pracowaliśmy jeszcze razem w jednej firmie. Nie pamiętam jak to się stało, że zboczyliśmy na ten temat, na temat tego, co nas ukształtowało, co doprowadziło nas do tego miejsca, co sprawiło, że jesteśmy, kim jesteśmy. To właśnie tysiące głupich kropek. Czytając wywiad Ewy Sataleckiej z Krzysztofem Lenkiem miałam przed oczyma swoją rozmowę z Mateuszem. Każdy z wątków i epizodów z książki stanowi taką właśnie kropkę. 


Kropka za kropką, krok za krokiem

Zabrzmi to być może dość trywialnie, ale mocno identyfikuję się z Krzysztofem Lenkiem z czasów jego dzieciństwa i jego młodości. Stwierdził on bowiem, że szkoła go nudziła. Nudziła, bo pragnął czegoś więcej. 

„Chodzę do liceum. Zaczynam namiętnie czytać i odkrywam smak literatury. Im więcej czytam, tym mniej interesuje mnie szkoła”.

Nie było to jednak równoznaczne z chęcią porzucenia szkoły, lecz stanowiło punkt wyjścia do poszukiwania bodźców, które pchną go dalej. Czy to w kontekście szkoły, nauki czy też pracy, owe poszukiwanie towarzyszy zapewne wielu z nas. U Krzysztofa Lenka owym bodźcem okazały się być otaczające go osoby – nauczyciele, mentorzy, przyjaciele, którzy stanowili kropki na linii czasu. Wśród takich osób był Henryk Tomaszewski (jeden z ojców Polskiej Szkoły Plakatu), którego poznał bliżej przy „jednostce” (pół litra wódki żytniej i puszka soku grejpfrutowego) w restauracji Kameralnej. Lekko podpity Profesor Tomaszewski powiedział Lenkowi i jego przyjaciołom z uczelni, że widzi w nich pisklęta, które dopiero wykluły się w gnieździe. Życzył im, aby ruszyli skrzydełkami, próbowali latać i wylecieli we właściwym czasie. Trzeba bowiem się zbierać, nie ociągać, tylko próbować i nie odkładać niczego na potem.

  • Save
Generator Cytatów: wypróbuj.

Morał tej historii 

Napisałam na początku, że „Podaj dalej” jest historią. Historią życia nauczyciela, projektanta, cenionego grafika. Jednego z twórców idei architektury informacji, podwalin tak chodliwego dziś pojęcia user experience.

Nie chcę streszczać tej historii, nie taki jest przecież cel mojego tekstu. Historie mają jednak to do siebie, że często kończą się morałem. I choć nie jest to bajka Krasickiego, to na ostatnich dwóch stronach książki, tuż przed bibliografią możemy znaleźć dwie, które w świetny sposób możemy odnieść do pracy na stanowiskach związanych z marketingiem i zarządzaniem ludźmi. 

  1. Projektując komunikację przyjmujesz odpowiedzialność, masz w ręku brzytwę. Pamiętaj, że swoimi decyzjami wpływasz na odbiór komunikatu i przesłania, stworzonego przez Ciebie świata przeżyć. Jego odbiorcą jest społeczeństwo, którego jesteś członkiem, więc działaj etycznie.
  2. Dobry nauczyciel (menadżer, lider, przełożony) inspiruje, zachęca, pokazuje, pomaga krytyką.

To, czego uczymy, jest jedynie w połowie do nauczenia, druga połowa jest tym, co student już posiada – trzeba to tylko obudzić i doskonalić.


Pobierz listę 53 książek o marketingu za pośrednictwem Messengera


Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

14 Shares
Copy link