W pierwszej części wprowadzenia do Chatfuela omówiliśmy najważniejsze zakładki do konfiguracji bota na Facebooku. W dzisiejszym tekście przyjrzymy się dodatkowym funkcjom i kolejnym zakładkom. Dowiesz się m.in. w jaki sposób ustawić reguły do pozyskiwania użytkowników, dzięki automatycznemu odpowiadaniu na komentarze czy w jaki sposób osadzić chatbota na stronie za pomocą Customer Chatu.

Pod koniec tekstu opowiem Ci o możliwościach wysyłania wiadomości do zebranych subskrybentów i użytkowników – w tym obszarze marki mają nadal ogromny problem i po prostu spamują.


Po przeczytaniu tego tekstu opanujesz:

  • Gdzie ustawić reguły do pozyskiwania użytkowników z komentarzy na Facebooku?
  • Gdzie pobrać kod do osadzenia chatbota na stronie www?
  • W jaki sposób wysyłać wiadomości do użytkowników na Messengerze?
  • Z jakich funkcji składa się Chatfuel?
    • Do czego służy zakładka Live Chat? – zarządzanie rozmowami.
    • Jak wysyłać wiadomości za pomocą zakładki Broadcast? – zgodnie z regulaminem.
    • Dodatkowe narzędzia w zakładce Grow – bo musi rosnąć.
    • Zakładka Analyze – dane warto mimo wszystko analizować 🙂

Wszystkie pozostałe funkcje Chatfuela opisałem w pierwszym tekście.

  • Save
Zakładka Analyze w Chatfuelu

SUBSKRYBUJ MÓJ NEWSLETTER W MESSENGERZE
Otrzymuj powiadomienia o nowych wpisach i materiałach do pobrania bezpośrednio w Messengerze. Nie przegap żadnego wpisu – kliknij w przycisk poniżej.



Obsługa wiadomości w bocie: Zakładka Live Chat

To zakładka, w której znajdziesz wszystkie konwersacje, które są prowadzone z Twoim fanpage’em. Można powiedzieć, że to odpowiednik skrzynki odbiorczej, która jest dostępna na Facebooku, lecz zakładka Live Chat oferuje dodatkowe możliwości zarządzania konwersacją. Wyszczególniłem je kolorami w zakładce Live Chat – grafika poniżej.

  • Save
Zakładka Live Chat w narzędziu Chatfuel

Jak widzisz, w zakładce Live Chat możemy wyróżnić 4 główne obszary do zarządzania konwersacjami. Omówię teraz każdy z nich (od lewej do prawej).

Skrzynka odbiorcza w Chatfuelu

  • Save

Skrzynka odbiorcza z wiadomościami składa się z trzech folderów z wiadomościami:

  • Active – znajdziesz tu wszystkie rozmowy, które są aktywowane za pomocą pluginu Live Chat, który służy do obsługi rozmów bez udziału bota.
  • Closed – w tym miejscu znajdują się wszystkie rozmowy, które zostały zakończone za pomocą pluginu Live Chat. Innymi słowy, znajdziesz tu wszystkie rozmowy, które odbywały się bez udziału bota.
  • Allc’mon, chyba nie muszę…

Zarządzanie atrybutami

  • Save
Zakładka Live Chat umożliwia na edycję atrybutów przypisanych do użytkownika.

To sekcja, którą znajdziesz po prawej stronie. Podzielona jest na dwie kategorie atrybutów.

Niebieski kolor odpowiada za atrybuty, które możesz edytować i nadpisywać. W zakładce Live Chat możesz zmienić wartość atrybutów, które przypisałeś w chatbocie. Dzięki temu możesz edytować wartości przypisanych atrybutów i wywołać np. subskrypcję lub wypis z newslettera bez interakcji użytkownika.


Okno rozmowy

  • Save

W zakładce Live Chat możesz prowadzić bezpośrednio rozmowę z użytkownikiem, który wywołał administratora za pomocą pluginów. W oknie rozmowy widzisz także elementy, które są wysyłane przez chatbota do użytkownika.

Send and Start Live Chat / Leave and Stop Live Chat

To opcja, która znajduje się na dole okna rozmowy. Za pomocą tej opcji możesz w dowolnym momencie dezaktywować chatbota i włączyć się do rozmowy jako człowiek. Analogicznie do tego możesz zakończyć rozmowę z administratorem i wznowić działanie bota.

[sociallocker id=”751″]

Dlaczego warto posiadać funkcję Live Chat w chatbocie?

Wyobraź sobie sytuację w której uruchamiasz chatbota. Pojawiają się pierwsi użytkownicy i padają pierwsze pytania. Bot nie zna odpowiedzi, więc nie reaguje maskując tym samym jego nie–umiejętność odpowiedzi. Administrator fanpage’a przegląda skrzynkę odbiorczą i odpisuje na nierozpoznane pytania przez bota ręcznie. Użytkownik otrzymuje odpowiedź i odpisuje – pytanie komu odpisuje? Tobie czy botowi?

  • Save

W momencie, gdy włączysz się do dyskusji, gdy aktywny jest bot, istnieje spora szansa, że podczas Twojej rozmowy z użytkownikiem, chatbot rozpozna komendę lub słowo wysłane przez użytkownika jako odpowiedź i włączy się do dyskusji automatycznie wprowadzając trochę zamieszania.


Wysyłanie wiadomości za pomocą bota: Zakładka Broadcast

  • Save
Zakładka Broadcast w Chatfuelu

Zakładka Broadcast odpowiada za wysyłanie wiadomości do użytkowników Twojego chatbota. Chatfuel oferuje na 4 rodzaje wysyłanych wiadomości:

  • Save
  • Deliver Your Message Now – w tej sekcji ustawiasz wiadomość, którą chcesz wysłać natychmiast, ad hoc.
  • Add a Trigger – w tej części możesz ustawić wiadomości, które będą wysyłane na podstawie aktywności użytkownika w bocie np. gdy dokona zapisu do newslettera możesz mu wysłać specjalne wideo z podziękowaniem. To samo możesz zrobić, gdy ktoś się z newslettera wypisze np. proszą o feedback.
  • Schedule for later – to właśnie tutaj możesz zaplanować wysyłanie cyklicznych wiadomości np. w każdy poniedziałek o 8:00 – korzystam z tego do Prasówki zSieci.
  • Autopost from External Source – jak sama nazwa wskazuje, jest to funkcja, która automatycznie wysyła wiadomość, gdy np. pojawi się nowy wpis na Twoim blogu lub opublikujesz nowy film na swoim kanale na YouTube. Właśnie w ten sposób działa mój newsletter w Messengerze, który informuje czytelników o nowych wpisach.

Konfiguracja wiadomości

  • Save

W oknie każdej wysyłanej wiadomości możesz wybrać grupę odbiorców do której chcesz wysłać wiadomość. Grupę odbiorców określa się na podstawie atrybutów, które ustawiasz w zakładce Automate. Możesz także skorzystać z atrybutów systemowych jak {{locale}} – wersja języka, czy {{gender}} – płeć.

Dodatkowo w każdej wiadomości do ustawienia jest Znacznik. I tu zaczynają się schody. Kiedy stosować znacznik Subscription a kiedy Update?

Znacznik Subscription jest zarezerwowany dla chatbotów, które przeszły weryfikację Facebooka. Znacznik Update jest stosowany w przypadku tzw. 24-Hour Messaging Window oraz Polityki 24+1.


Na czym polega 24-Hour Messaging Window?

Jest to tzw. okno 24-godzinne, które liczone jest od momentu ostatniej interakcji użytkownika z Twoim botem. W ciągu 24 godzin od ostatniej interakcji możesz wysłać dozwoloną ilość wiadomości (promocyjnych oraz niepromocyjnych), by zachęcić użytkownika do interakcji. W tym wypadku stosuj znacznik Update.

Na czym polega Polityka 24+1?

W momencie, gdy użytkownik nie zareagował na wiadomość w przeciągu ostatnich 24 godzin od ostatniej interakcji z Twoim botem obowiązuje Cię Polityka 24+1. Oznacza to, że możesz wysłać do użytkowników tylko 1 wiadomość jako follow-up, który zachęci użytkownika do interakcji z botem. Gdy użytkownik zareaguje na wiadomość ponownie obowiązuje Cię okno 24-godzinne.

Co daje znacznik Subscription?

Znacznik Subscription daje Ci możliwość na ciągłe wysyłanie wiadomości do użytkownika. Bez względu na 24-godzinne okno oraz Politykę 24+1. Dzięki temu otrzymujesz świetne narzędzie do budowy doświadczeń w Messengerze bez obaw o ograniczenia wiadomości. Do uzyskania znacznika Subscription niezbędna jest weryfikacja Facebooka. Formularz zgłoszeniowy znajdziesz w Ustawieniach swojego Fanpage’a i zakładce Platforma Messengera.

  • Save
Formularz zgłoszeniowy do znacznika Subscription po pomyślnej weryfikacji.

Błagam, pamiętajcie o tym, gdy następnym razem klikniecie Send.


Dodatkowe narzędzia: Zakładka Grow

To sekcja, która skrywa w sobie narzędzia, które pomogą Ci w promocji Twojego chatbota oraz pozyskiwaniu nowych użytkowników ze strony internetowej, czy komentarzy na Facebooku. Omówię najważniejsze z nich.

  • Save
Zakładka Grow, czyli zbiór narzędzi do pozyskiwania użytkowników do bota

Customer Chat

Customer Chat to darmowy plugin od Facebooka, który umożliwia osadzenie widgetu Live Chat na stronie internetowej, który jest połączony z Twoim chatbotem.

Customer Chat jest przedłużeniem Messengera i umożliwia na pozyskiwanie użytkowników z poziomu strony internetowej.

Do Customer Chat możesz przypisać konkretny blok, dzięki czemu użytkownik, który podejmie interakcję uruchomi odpowiedni blok z wiadomością. Świetnie sprawdzi się, gdy chcesz dodatkowo zaangażować użytkowników przeglądających Twoją stronę.

Jak utworzyć Customer Chat?

Customer Chat możesz utworzyć z poziomu zakładki Platformy Messengera w Ustawieniach Twojego fanpage’a lub bezpośrednio z poziomu Chatfuela.

🎓 Konfiguracja Customer Chat w zakładce Grow w Chatfuelu:

  • Przejdź do zakładki Grow w panelu Chatfuela.
  • Kliknij Enable w sekcji związanej z Customer Chat
  • Save
Okno konfiguracji Customer Chatu
  • Website domain for chat placement: w tym miejscu należy wprowadzić domenę strony, na której chcesz umieścić Customer Chat.
  • Enter Ref Parameter: w tym polu możesz wprowadzić nazwę reflinka, który będzie odsyłał użytkowników do konkretnego bloku po uruchomieniu Customer Chat.
  • Code to insert on your website: gotowy do skopiowania kod, który należy osadzić na Twojej stronie.

Chcesz osadzić Customer Chat na WordPressie? Polecam skorzystać z wtyczki Tracking Code Manager .


Automatyczne odpowiadanie na komentarze

To funkcja, który w pewnym momencie wypaczała to jaką rolę pełnią chatboty i czym są – zwłaszcza na Facebooku. Niemniej jest to świetny mechanizm, który pozwala na pozyskanie użytkowników w Messengerze oraz na wzrost zasięgu na Facebooku.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że to najtańsza metoda na pozyskiwanie użytkowników do bota. Dodatkowo zyskujesz dość spory buzz. De facto, za darmo.

Wiem, że mało osób wierzy mi na słowo, więc sam zobacz:

  • Save

Prowadziłem tego typu aktywności regularnie i za każdym razem przynosiło to setki a nawet tysiące komentarzy.

To świetne rozwiązanie, ponieważ z jednej strony użytkownik zostawia komentarz na Twoim profilu, dzięki czemu zasięg organiczny rośnie, a jednocześnie pozyskujesz nowego użytkownika do Messengera.

Za pomocą reguł do komentarzy możesz zachęcić odbiorców, by skomentowali, aby:

  • odebrać dostęp do materiałów wideo,
  • otrzymać kod rabatowy,
  • zapisać się na dedykowany webinar itp.

Lead Magnetów jest cała masa, a w połączeniu z botem możesz liczyć na efektowny wynik.


Myślę, że najlepiej opisują to słowa Tomasza:

Win-win-win.

🎓 Jak skonfigurować bota, by odpowiadał na komentarze?

  • Przejdź do zakładki Grow w panelu Chatfuela.
  • Kliknij +Add Rule w sekcji Acquire Users from Comments.

Pojawi się przed Tobą konfigurator:

  • Save
Konfiguracja bota do odpowiadania na komentarze
  • Rule Name: nazwa Twojej reguły. Widoczna tylko dla Ciebie.
  • Track comments under:
    • Any post – reguła będzie działała w obrębie całego profilu. Tego typu mechanizm możesz spotkać na profilu CoolSculpting Polskaspróbuj skomentować dowolny post “ile kosztuje zabieg”.
    • Specific post – reguła będzie działa w obrębie tylko jednego, konkretnego posta.
  • Reply to post comments:
    • All comments– chatbot będzie reagował na wszystkie* komentarze umieszczone pod danym postem lub wszystkimi postami w przypadku ustawieńAny post.
    • Comments matching a rule – w przypadku tego wyboru możesz określić na jakie słowa ma reagować chatbot. Wykorzystując tę metodę możesz ustawić wiele wariantów odpowiedzi w zależności od treści komentarza –wymaga to konfiguracji wielu reguł dla jednego posta.
  • Reply with: w tym polu należy wpisać wiadomość, którą ma wysłać bot po skomentowaniu danego posta.

W jaki sposób sprawdzić, czy reguła do automatycznego odpowiadania na komentarze działa?

  1. Utwórz i zaplanuj publikację posta na Facebooku do którego chcesz podpiąć regułę automatycznego odpowiadania na komentarze.
  2. Przejdź do sekcji Zaplanowane posty na Facebooku.
  3. Otwórz zaplanowany post.
  4. Skopiuj jego link z przeglądarki.
  5. Skonfiguruj w Chatfuelu regułę do odpowiadania na komentarze.
  6. Po zapisaniu reguły otwórz post ponownie i skomentuj (jako profil prywatny).

O czym pamiętać wdrażając reguły automatycznego odpowiadania?

💡 PAMIĘTAJ: Reguły Automatycznego odpowiadania na komentarze działają tylko z komentarzami umieszczonymi przez profile prywatne.

  • Automatyczna odpowiedź jest wysyłana tylko jeden raz dla każdego z użytkowników. Jeżeli skomentujesz post więcej niż jeden raz to otrzymasz tylko jedną wiadomość.
  • Chatbot reaguje tylko na komentarze umieszczone pod oryginalnym postem. Udostępnione posty i zebrane tam komentarze nie zostaną wykryte.
  • Za pomocą Automatycznego odpowiadanie na komentarze możesz wysłać tylko sam tekst (plain text). W przypadku, gdy zależy Ci na wysłaniu galerii czy listy należy skorzystać z reguł w sekcji AI i wymusić interakcję ze strony użytkownika.

Tylko w ten sposób będziesz mógł zamienić użytkownika z obserwatora w subskrybenta. W przeciwnym wypadku nie będziesz mógł ponownie wysłać wiadomości za pomocą chatbota.


Send-to-Messenger Plugin

Kolejne narzędzie, które znajdziesz w sekcji Grow w Chatfuelu. Send-to-Messenger Plugin to nic innego jak przycisk, który możesz umieścić na swojej stronie, wpisie czy tak jak u mnie w bocznym menu.

  • Save
Konfiguracja Send-to-Messenger Pluginu

Send-to-Messenger Plugin połączony jest z blokiem z bota, dzięki czemu użytkownik, który kliknie przycisk poniżej aktywuje określony blok w chatbocie.

Na tej zasadzie działa właśnie mój newsletter w Messengerze


Konfiguracja powinna być już dla Ciebie dość jasna. Wybieramy odpowiedni reflink, czyli blok który zostanie wyświetlony po kliknięciu Send to Messenger np. za chwilę przez Ciebie. Określamy rozmiar przycisku, kopiujemy kod i wklejamy w miejsce, gdzie chcemy go umieścić.

💡 PRO TIP: Plugin Send-to-Messenger możesz umieścić np. w formularzach kontaktowych, popach czy podczas procesu zakupowego. Użytkownicy bardzo chętnie korzystają z takiej funkcji.


Analiza danych: Zakładka Analyze

  • Save
Wykres z liczbą użytkowników w bocie z zakładki Analyze w Chatfuelu

Przed nami ostatnia zakładka, czyli Analyze. Nie trudno się domyśleć, że to ulubiona zakładka wszystkich marketerów, no bo kto nie lubi analizować danych? 😀

W zakładce Analyze znajdziesz informację o:

  • Całkowita liczba użytkowników,
  • Dzienną liczbę nowych użytkowników,
  • Dzienną liczbę użytkowników, którzy zablokowali Twojego bota,
  • Podsumowanie aktywności użytkowników,
  • Informację o źródłach skąd trafiają użytkownicy do Twojego bota,
  • Listę najpopularniejszych linków, w które wchodzą użytkownicy,
  • Wykres z retencją użytkowników,
  • Listę najpopularniejszych przycisków, w które klikają użytkownicy,
  • Listę najpopularniejszych komend, które wysyłają użytkownicy w bocie.
  • Save
Automatyczna analiza najpopularniejszych przycisków w bocie

Dodatkowo Chatfuel umożliwia na bezpośrednie podłączenie swojego bota do dodatkowych narzędzi do analizy danych jak Dashbot, Botanalytics oraz Yandex Metrica. Wystarczy kliknięcie w przycisk Connect i gotowe. Można analizować.

  • Save
Zakładka Analyze w Chatfuelu

WHOAH! 🎊 Mamy to!

Właśnie omówiliśmy wszystkie zakładki i niemal wszystkie funkcje, które oferuje Chatfuel. Mając taką bazę możemy zabrać się za budowę naszych botów i wdrażać pomysły w życie.

W kolejnym tekście z serii Wdrażanie chatbota pokażę Ci w jaki sposób zintegrować Twojego bota z zewnętrznymi narzędziami np. do wysyłania maili czy ze Slackiem. Następnie zajmiemy się pierwszą kampanią w social media z wykorzystaniem bota – pokażę Ci w jaki sposób taką kampanię uruchomić od zera.

[/sociallocker]

Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów z serii Wdrożenie chatbota?
Subskrybuj mój newsletter w Messengerze i niczego nie przegap.


Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing 😏. Tak mi zostało. Zawodowo pracuję w Brand24, a do swoich ziomków wołam boty. Tak wyszło, że moja słabość to technologia 🤖 Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

42 Shares
Copy link