W pierwszym artykule z serii Wdrożenie chatbota pisałem, w jaki sposób dobrać narzędzie do budowy chatbotów oraz określić kanał, dla którego ma powstać bot. Znając cel swojego bota i jego postać np. „newsletter w Messengerze, który pomoże w dystrybucji naszych treści z bloga, ponieważ komunikatory cechują się wysokimi wskaźnikami klikalności”, możemy przystąpić do nauki samego narzędzia.

Staram się pisać ten tekst z pozycji osoby, która pierwszy raz zalogowała się na platformie do budowy naszego bota. Jeżeli chodzi o Messengera, to pomogę Ci w dobraniu platformy. Narzędziem, w którym nauczę Cię budowy chatbotów jest Chatfuel. Z racji, że Chatfuel to wbrew pozorom ogromne narzędzie, które oferuje szeref funkcji, postanowiłem podzielić ten tekst na dwie części.

Myślę, że ponad 2400 słów, które liczy ten tekst powinny Cię dziś zaspokoić. W przyszłym tygodniu pojawi się część druga, opisująca kolejne zakładki i funkcje narzędzia. Jeżeli nie chcesz go przegapić to subskrybuj mój newsletter w Messengerze, by otrzymać powiadomienie o każdym nowym wpisie. Do dzieła.


Dlaczego akurat Chatfuel?

Buduję boty od prawie 3 lat i przez ten czas poznałem wiele platform. Nie znalazłem takiej, która oferuje coś, czego Chatfuel nie ma, lub czego nie może mieć w bardzo krótkim okresie. Alternatywą wartą uwagi jest ManyChat – wybór pozostawiam Tobie.

Oczywiście to mój subiektywny wybór, ale Chatfuel dzisiaj oferuje po prostu wszystko, co niezbędne, by budować chatboty, które są skuteczne. Ciężko mi znaleźć rzecz, która ogranicza. No może czasami obsługa klienta, ale cały czas widać progres.

💡 CIEKAWOSTKA: Na Facebooku jest ponad 300 000 aktywnych chatbotów każdego miesiąca. Niemal co drugi (46%) zostało zbudowane za pomocą Chatfuela. Do tego Chatfuel posiada największa społeczność na świecie – dołącz do grupy na Facebooku.

Po przeczytaniu tego tekstu opanujesz:

  • Jak utworzyć chatbota na Messengerze i podłączyć go do fanpage’a?
  • Gdzie znaleźć gotowe szablony chatbotów? Marketplace Chatfuela.
  • Gdzie szukać dodatkowej dokumentacji Chatfuela.
  • Z jakich funkcji składa się Chatfuel?
    • Do czego służy zakładka Automate? – tak, to w niej się buduje bota.
    • Jak ustawić reguły w zakładce Set Up AI? – nie, nie ma to nic wspólnego z AI.
    • Co daje dostęp do zakładki People? – m.in. eksport grupy odbiorców.
    • Zakładka Configure – to tu podłączysz i odłączysz swojego chatbota oraz skonfigurujesz menu.
  • Save
Źródło: Chatfuel

SUBSKRYBUJ MÓJ NEWSLETTER W MESSENGERZE

Otrzymuj powiadomienia o nowych wpisach i materiałach do pobrania bezpośrednio w Messengerze. Nie przegap żadnego wpisu.



Chatfuel. Pierwsze logowanie.

💡 Przed rozpoczęciem rekomenduję utworzyć testowy fanpage, ponieważ obecnie Chatfuel wymusza podłączenie pierwszego bota do wybranego fanpage’a – niech nim będzie Twój testowy fanpage, by się lepiej spało 😉

Jeżeli jeszcze nie zarejestrowałeś darmowego konta na platformie Chatfuel, to możesz to zrobić tutaj. Podczas pierwszego logowania do Chatfuela zostaniesz poproszony o autoryzację za pomocą swojego konta na Facebooku.

Jest to niezbędne z prostego powodu. Dostęp do Twojego konta jest wymagany, by móc podłączać chatboty do fanpage’y, na których masz uprawnienia administratora.

🎓 Do zapamiętania: Do podłączenia chatbota na Facebooku za pomocą Chatfuela niezbędne jest posiadanie uprawnień administratora danego fanpage’a.

Podczas pierwszego logowania zostaniesz także zapytany o listę fanpage’y, którymi chcesz zarządzać w Chatfuelu. Innymi słowy, do wybranych fanpage’y podczas autoryzacji, będziesz mógł podłączyć zbudowanego chatbota.

Rekomenduję zaznaczyć wszystkie – ich wybór nie oznacza, że musisz do nich podłączać bota.


Dashboard Chatfuel. Wprowadzenie

Po poprawnym logowaniu do platformy Chatfuel zobaczysz główny widok, czyli Dashboard. To w tym miejscu znajduje się lista wszystkich chatbotów, do których masz dostęp oraz te, które zbudowałeś.

Dopiero podczas pisania tego tekstu policzyłem wszystkie zbudowane boty w moim dashboardzie.
Naliczyłem 116 – ależ to leci.

  • Save
Główny widok, czyli Twój dashboard, gdzie znajdziesz swoje chatboty

Z poziomu Dashboardu tworzy się m.in. nowe chatboty. To w tym widoku możesz:

  • Zmienić nazwę swojego chatbota,
  • Utworzyć kopię zapasowową (klonowanie) danego chatbota,
  • Synchronizować chatboty pomiędzy sobą,
  • Usunąć dostęp do chatbota,
  • Usunąć całego chatbota.

Wystarczy, że klikniesz w „…”, które są widoczne na karcie każdego chatbota po najechaniu muszką w prawy górny róg.

  • Save

Wiele osób omija bazę gotowych szablonów botów na Facebooku. Mowa o Marketplace Chatfuela, który znajduje się nad listą botów.

🎓 Do zapamiętania: Po kliknięciu Create from Template (czyli de facto zawsze), gdy tworzysz nowego chatbota, to w kolejnym widoku (po kliknięciu) widzisz właśnie szablony gotowych chatbotów.


Gotowe szablony chatbotów. Marketplace Chatfuel

  • Save

Marketplace Chatfuela to nic innego jak zbiór gotowych szablonów chatbotów, mechanizmów oraz dodatkowych narzędzi i integracji (np. Dialogflow, Janis). Znajduje się tu także oficjalny chatbot TechCruncha, dzięki czemu możesz zobaczyć, w jaki sposób został zbudowany od środka. Na początku jest to szczególnie pomocne.

Bank z gotowymi szablonami botów pomoże Ci to szybciej zrozumieć, w jaki sposób są budowane boty w Chatfuelu, dzięki możliwości zobaczenia ich „od środka”.

  • Save

🎓 Wskazówka: Na początek polecam zabawę z szablonem o nazwie Quiz Score, dzięki któremu zapoznasz się z wykorzystaniem atrybutów (najważniejszy element budowy chatbotów), a przy okazji zbudujesz quiz w Messengerze, którzy liczy punkty w ok. 30 minut.


Twój pierwszy chatbot na Facebooku. Omówienie narzędzia Chatfuel

Dla osób, które logują się do Chatfuela pierwszy raz, bot jest tworzony automatycznie podczas procesu autoryzacji. Osoby, które już mają konto, mogą utworzyć nowego chatbota na podstawie którego omówię całe narzędzie.

Jak utworzyć chatbota na Facebooku w Chatfuelu?

Zakładka Automate

To zakładka, która otwiera się zawsze jako pierwsza, gdy będziesz wchodził do dowolonego chatbota zbudowanego w Chatfuelu. Mówię o tym widoku:

  • Save
Zakładka Automate w Chatfuelu

🇵🇱 Chcesz mieć panel w języku polskim? Przetłumaczone wszystkie funkcje i elementy oraz zakładki? Wystarczy, że klikniesz prawym przyciskiem myszy w dowolne miejsce w panelu i wybierzesz opcję Tłumacz stronę na język polski…, dzięki tłumaczeniom Google’a.

  • Save

Zakładka Automate składa się z 3 głównych elementów:

  • Menu Bar po lewej stronie, z którego przejdziesz do każdej z zakładek. Każdą z nich omówimy w serii Wdrożenie chatbota.
  • Save
Zakładki w narzędziu Chatfuel

  • Bloki Twojego bota, czyli w tym miejscu znajdują się wszystkie elementy, z których składać się będzie Twój chatbot. Bloki są łączone pomiędzy sobą, tworząc interakcje.
  • Save
Przykład pogrupowanych bloków na przykładzie chatbota Brand24

Warto to rozróżnić dwie opcje. Grupy bloków oraz bloki, z których składają się dane grupy. Tłumacząc to inaczej, wyobraź sobie, że grupa to taki folder, do którego przenosisz określone pliki w celu ich grupowania. Właśnie w taki sposób buduje się chatboty na Facebooku za pomocą Chatfuela.

Grupy bloków posiadają dodatkowe opcje jak klonowanie ich do innego chatbota, do którego masz dostęp lub synchronizacja danej sekcji z innymi chatbotami. Opcje są dostępne po kliknięciu „…” obok nazwy grupy.

  • Save
Dodatkowe opcje dla grup bloków w Chatfuelu
  1. Copy – kopiowanie całej grupy wraz z blokami do innych chatbotów, które budujesz.
  2. Sync Clone – synchronizacja danej grupy z blokami pomiędzy wieloma botami.
  3. Show Blocks Map – funkcja nad którą pracuje Chatfuel i aktualnie jest dostępna dla wybranych osób. Poniżej załączam screen, bo lada moment będzie to dostępne dla wszysstkich.
  4. Delete – usunięcie całej grupy bloków. Zdecydowanie szybciej niż usuwanie wszystkich bloków pojedynczo.
  • Save
Schemat bloków do mechanizmu pobrania e-booka i integracji z MailChimpem na przykładzie Brand24

Wypróbuj mechanizm opisany powyżej
🎓 Pobierz darmowy e-book od Brand24 przez Messengera


  • Widok roboczy każdego z bloków. To właśnie w tej części buduje się poszczególne bloki z określonych elementów i funkcji, a następnie łączy między sobą tworząc mapę i ścieżkę interakcji w chatbocie. W widoku robocznym znajduje się także Menu Bar, w którym wybieramy określone elementy, z których ma się składać dana sekcja np. grafika, tekst i wideo.
  • Save
Widok roboczy do budowy bloków chatbota

Klikając na poszczególne elementy (to właśnie z tego powodu ich znajomość przed pracą jest ważna – tu ściąga) tworzy się bloki. W zakładce Automate znajdują się dwa szczególnie ważne bloki. Mowa o:

  • Welcome Message (Wiadomość powitalna) – jak sama nazwa wskazuje, jest to wiadomość, którą widzi każdy użytkownik, który uruchamia Twojego chatbota na Facebooku.
  • Default Answer (Standardowa odpowiedź) – jest to blok, w którym ustawia się wiadomość, która jest wysyłana w sytuacji, gdy bot nie rozpoznaje komendy, wyrażenia wpisanego przez użytkownika.

To dwa bloki, które obowiązkowo trzeba skonfigurować. Następnie z Welcome Message przenosimy użytkownika już bezpośrednio do zbudowanych bloków.

W zakładce Automate szczególnie warto zajrzeć do listy dostępnych pluginów, czyli dodatkowych integracji, które oferuje platforma Chatfuel.

Dodatkowe interagracje to m.in.:

  • integrację z Google Sheet,
  • wysyłanie wiadomości e-mail,
  • możliwość integracji przez JSON API,
  • obsługę typu LiveChat,
  • integracje z Zapier i wiele więcej.
  • Save
Lista wtyczek w narzędziu Chatfuel, które możesz wykorzystać budując bota

Jak testować zbudowanego chatbot lub wybraną sekcję?

W zakładce Automate w prawym dolnym rogu znajduje się przycisk: Przetestuj swojego bota. Po jego kliknięcia zostaje uruchomiany blok, który masz aktualnie otwarty. Idąc tym tropem, jeżeli chcesz przetestować nowy blok, który dopiero zbudowałeś, to wystarczy, że przejdziesz do niego i klikniesz przycisk.

Obok znajdują się opcje, które ułatwią Ci odnalezienie dodatkowej dokumentacji Chatfuela (znajdziesz tu m.in. wskazówki i dobre praktyki – warto znać) oraz kontaktu z obsługą klienta.

  • Save

Zakładka Set Up AI

  • Save
Zakładka Set Up AI, czyli konfigurujemy chatbota, by reagował na komendy

Zastanawiasz się, w jaki sposób nauczyć chatbota reagować na określone wyrażenia i słowa? Zrobisz to właśnie w zakładce Set Up AI, a konfiguracja jest dziecinnie prosta. Dostęp do zakładki znajdziesz w lewym menu pod zakładką Automate.

Chatbot może reagować na komendy za pomocą tekstu lub przekierowywać użytkowników do określonych bloków z zakładki Automate.

Konfiguracja reguł na które reaguje bot – Set Up AI

W zakładce Set Up AI skonfigurujesz, by Twój chatbot reagował na wyrażenia pisane przez użytkowników w Messengerze. Dzięki temu Twój będzie rozpoznawał i przekierowywał użytkowników do odpowiedniego bloku z zakładki Automate lub odpisywał w formie tekstu.

Konfiguracja zakładki Set Up AI

Zakładka Set Up AI składa się z 4 głównych pól:

  1. Ustawienia języka – niestety możesz ustawić tylko 1 język dla całego chatbota. To ograniczające w przypadku botów dwujęzycznych, ale wtedy rekomenduję sięgnąć po wsparcie w postaci Dialogflow. Chatfuel wspiera także język polski.
  2. Grupy komend – podobnie do grup z blokami możesz tworzyć odpowiednie grupy komend, które pomogą Ci w kategoryzować komendy, na które reaguje Twój bot.
  3. Wyrażenie wpisane przez użytkownika – słowo, wyrażenie, które może wpisać Twój użytkownik. W przypadku języka polskiego rekomendują dodać także wszystkie odmiany danego słowa lub wyrażenia.
  4. Reakcja bota – tu masz do dyspozycji dwie opcje:
    1. Przekierowanie do bloku – użytkownik wpisujący dane wyrażenie lub słowo może zostać automatycznie przekierowany do określonego bloku.
    2. Odpowiedź tekstowa – użytkownik może otrzymać odpowiedź w formie tekstowej.

🎓 Rekomenduję, by przekierowywać użytkowników do bloków. Dlaczego?
Odpowiedź tekstowa nie pozwala Ci na odwołanie się m.in. do atrybutów systemowych jak {{first name}} czy umieścić obrazek lub gif. W blokach masz do dyspozycji wszystkie dodatkowe pluginy, czyli po prostu większe możliwości interakcji.


Konfigurując zakładkę Set Up AI warto uwzględnić podstawowe komendy jak:

  • pomoc,
  • czat,
  • menu,
  • restart,
  • subskrypcja,
  • sklep.

Oto przykład skonfigurowanej zakładki Set Up AI na przykładzie mojego bota. Użytkownik, który wpisze np. subskrypcja zostanie przekierowane do bloku o nazwie subskrypcja_menu.

  • Save

Zakładka Configure – serce Twojego bota

Wiele osób wciąż pyta „gdzie odłączyć chatbota?” Sposoby są de facto dwa. Skoro jesteśmy w Chatfuelu, to odpowiedź brzmi w zakładce Configure. Drugim sposobem są ustawienia fanpage’a i zakładka Platforma Messengera.

  • Save
Zakładka Configure w Charfuelu

W zakładce Configure znajdziesz:

  • Listę fanpage’y z informacją, czy jest do niego podłączony chatbota. Z poziomu tej listy możesz podłączyć i odłączyć chatbota za pomocą 1 kliknięcia Connect to Page lub Disconnect w przypadku odłączenia bota na Facebooku.
  • Możliwość przejścia na wersję PRO, dzięki czemu pozbędziesz się limitu 1000 użytkowników oraz będziesz mieć dostęp do zakładki People (opisałem ją poniżej).
  • Ustawienia Persistent menu, czyli globalnego menu.
  • Save

Persistent Menu to lista funkcji dostępna po kliknięciu ☰. Jest to o tyle ważne, że funkcje umieszczone na liście są widoczne zawsze dla każdego użytkownika. Persistent Menu możesz ustawić z podziałem na wersję językową, dzięki czemu przygotujesz wiele wersji językowych dla użytkowników z całego świata.

Dodatkowo znajdują się tutaj opcje:

  • Allow User Input – dzięki tej funkcji możesz umożliwić użytkownikom wysyłanie wiadomości do Twojego bota. Wyłączenie tej opcji sprawi, że użytkownik będzie mógł tylko klikać w przyciski, które umieścisz w bocie.
  • Localization – ustawienia wersji językowego swojego menu. Dla każdego języka możesz przygotować osobną wersję lub skorzystać z ustawień globalnych dla wszystkich języków.
  • Obszar konfiguracji menu – aktualnie możliwe jest zbudowanie także dwóch submenu, dzięki czemu Twoja lista zmieści 11 przycisków. Niemniej rekomenduję, by Twój bot miał ich zaledwie 3.
  • Save

Po ostatniej konferencji F8 Facebook for Developers właściciele serwisu zapowiedzieli, że Persistent Menu niebawem zostanie ograniczony własnie do 3 przycisków. Zostaną usunięte także przyciski Share, Buy oraz zniknie element o nazwie List.

  • Ustawienia strefy czasowej,
  • Ustawienia płatności – wspomniałem wyżej, że niebawem przycisk Buy zniknie, więc możesz wymazać tę funkcję.
  • Dostęp do chatbota – możesz zaprosić innych użytkowników do danego chatbota. Z poziomu opcji Team możesz zaprosić wybranego członka i nadać mu dodatkowo uprawnienia, dzięki czemu będzie widział tylko wybrane zakładki.
  • Chat Extensions – dodaj witrynę swojego sklepu lub bloga, dzięki czemu z poziomu rozszerzeń Messengera ułatwisz błyskawiczny dostęp do danej witryny.
  • Domain Whitelisting – wpisz tu listę witryn do których linkujesz za pomocą swojego chatbota. To lista domen zaufanych.
  • Messenger Extension URLs – jeżeli chcesz, by domeny były wyświetlane jako rozszerzenie Messengera to niezbędne jest umieszczenie ich na tej liście.
  • Broadcast API Token – niezbędna rzecz, gdy chcesz dystrybuować content w Messengerze za pomocą zewnętrznych serwisów. Innymi słowy, to niezbędne jeżeli chcesz wysyłać wiadomości w Messengerze za pomocą narzędzi trzecich.

🎓 Chcesz zrozumieć jak działa Broadcast API? Przeczytaj to i rób krok po kroku. Po połączeniu wszystkich elementów otrzymasz link. Wklej go do narzędzia ApiRequest, który będzie Twoim serwisem trzecim za pomocą, którego wyślesz sobie określony blok i wiadomość bez udziału Chatfuela.

Mówiłem, że lubię praktykę?


Zakładka People, czyli większe możliwości Facebook Ads

To zakładka dostępna w wersji PRO, czyli płatnej. Cennik Chatfuela bazuje na liczbie użytkowników, którzy podjęli interakcję z Twoim botem. Ceny zaczynają się od 15$.

Zakładka People to nic innego jak baza Twoich użytkowników, których zebrałeś w Messengerze. Mając dostęp do wersji PRO możesz wyeksportować zebraną bazę użytkowników i wykorzystają jako jako grupa odbiorców w reklamach na Facebooku.

W zakładce People możesz:

  • Tworzyć segmenty, czyli segmentować użytkowników i tworzyć grupy na podstawie ich aktywności, atrybutów czy chociażby ze względu na kraj lub płeć.
  • Eksportować wybrane grupy, dzięki czemu możesz wgrać bazy odbiorców do systemu reklamowego Facebooka.
  • Filltrować i wyświetlać odbiorców na podstawie wybarnych parametrów np. z podziałem na kanał pozyskania.
  • Uruchomić sekwencje wybranej grupie, dzięki czemu zyskujesz świetne narzędzie do docierania precyzyjnie do wybranych odbiorców z odpowiednim komunikatem np. bazujący na ich aktywności w bocie.
  • Zarządzać użytkownikami, czyli możliwość całkowitego usunięcia użytkownika z bota lub edycja jego atrybutów i ich wartości.
  • Save
Zakładka People w Chatfuelu z bazą uzytkowników

To także świetny „materiał” do tworzenia grup podobnych, czyli rozszerzenia możliwości reklamowych.


Koniec cześci 1

Sam przyznasz, że ponad 😱 2400 słów, które właśnie przeczytałeś to wystarczająca piguła wiedzy na jedno czy dwa popołudnia. Polecam także zerknąć na oficjalną stronę Messengera dla biznesu, gdzie znajdziesz garść wskazówek oraz inspiracji z przykładami chatbotów.

  • Save
Druga część niebawem na blogu 🙂

Myślę, że po przeczytaniu tego tekstu śmiało możesz siadać do platformy Chatfuel i do budowy swojego bota na Facebooku. Druga część z opisem pozostałych zakładek pojawi się niebawem na blogu. Jeżeli nie chcesz go przegapić to subskrybuj mój newsletter w Messengerze.

🤨 Jeżeli przegapiłeś część pierwszą z serii Wdrożenie Chatbota to zalecam nadrobić.

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania na temat budowy chatbotów to napisz w komentarzu.

Tymczasem udanych botów. Yo!

PS. Na moim Insta Stories codziennie publikuję materiały związane z botami i marketingiem – śledź mój profil.

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing 😏. Tak mi zostało. Zawodowo pracuję w Brand24, a do swoich ziomków wołam boty. Tak wyszło, że moja słabość to technologia 🤖 Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

2 komentarze

    • Cześć Aga,

      tak, jest to możliwe jak najbardziej. Dodatkowo możesz mieć BOTA-MATKĘ, który synchronizuje się np. z innymi i wtedy zmiany nanosisz tylko w jednym bocie.

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

41 Shares
Copy link