Parafrazując Ero, obok chatbotów, rozszerzona rzeczywistość to nie tylko trend, ile zjawisko, które spędza mi sen z powiek od dłuższego czasu. Nie jest ona niczym nowym, bo za chwilę minie 51 lat od wynalezienia pierwszego urządzenia do rozszerzenia rzeczywistości. Zresztą, już sama myśl, że można rozszerzyć fizyczny świat za pomocą aparatu na iPhone lub jakimkolwiek innym telefonie z Androidem jest fascynująca. Dla osoby, która odkrywa każdego dnia, to technologia, która po prostu nie pozwala mi spokojnie spać.

  • Save
Louis Vuitton za pomocą AR dostarcza torebki – źródło: Lenslist.

Gdy dołożymy do tego aspekt możliwości budowania całkowicie nowych doświadczeń, nowych możliwości np. obsługi klienta, edukacji, prezentowania produktów, komunikacji oraz fakt, że technologia jest coraz to bardziej użyteczna to nie sposób przejść obok zjawiska i trendu jakim jest rozszerzona rzeczywistość. Pomimo, że wiele osób wciąż nie ma pojęcia, że coś takiego istnieje. Dziś trudno nadążyć, ale…

  • Save
Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w projektowaniu.

Po przeczytaniu tego wpisu dowiesz się o:

  • Co to jest rozszerzona rzeczywistość?
  • Korzyści z zastosowania rozszerzonej rzeczywistości.
  • Kampanie z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.
  • Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości.
  • Rozszerzona rzeczywistość w social mediach:
    • Snapchat,
    • Facebook,
    • Instagram.
  • Podsumowanie.

Kilka słów na początek

Rozszerzona rzeczywistość jest w stanie zaoferować świat bez 100 powiadomień w telefonie każdego dnia, kolejnych 20 reminderów na liście TO DO i przypomnień z kalendarza. Rozszerzona rzeczywistość oferuje ten sam świat fizyczny, ale wypełniony danymi, o których dziś musisz pamiętać i specjalnie po nie sięgać np. zaglądając w kalendarz. Rozszerzona rzeczywistość to technologia, która przypomni Ci o nich w odpowiednim momencie. To nie fikcja, to świat nad którym pracuje m.in. Facebook.

  • Save
Oto niektóre marki, które oferują doświadczenia AR w Messengerze. Są tu polskie realizacje, brawo Paweł!

Pozwoli zaglądnąć tam, gdzie trudno dotrzeć np. wgląd silnika odrzutowego czy doświadczyć jak będziesz się czuł na 80 piętrze w nowym biurze, pomimo, że budowa budynku jeszcze nie wystartowała. Działa na wyobraźnie?

Nancy Baker Cahill to osoba, która otworzyła mi oczy na nowe możliwości rozszerzonej rzeczywistości. Wyobraź sobie, że w ten sam sposób odwiedzasz garaż zespołu Formuły 1 czy odwiedzasz sale Hogwartu. W podobny sposób Muzeum Powstania Warszawskiego oraz agencja Adv.pl w 2011 roku uruchomiło aplikację Layar.

Dzięki aplikacji dowiesz się, jak wyglądała Warszawa podczas Powstania Warszawskiego w 1944 roku. Kilkadziesiąt punktów, na które zostały nałożone archiwalne zdjęcia oraz opisy charakteryzujące miejsca pamięci związane z Powstaniem Warszawskim, losami powstańców oraz samego miasta. Aplikację możesz pobrać tutajwrocławskie krasnale, aż się proszą o podobną inicjatywę.


Teraz wyobraź sobie świat (uruchom wideo poniżej dla pomocy), w którym wychodząc z domu i zbliżasz się do swoich wyjściowych drzwi i nagle obok domofonu wyświetla Ci się informacja, że zapomniałeś kluczy. Lokalizator pokazuje, że są nadal w dużym pokoju obok portfela. O niczym nie musisz pamiętać, dane zaczynają wypełniać świat, który Cię otacza. Wszystko staje się prostsze i wygodniejsze. Aspekt wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w social media i kampaniach marketingowych także poruszę, ale samo zjawisko i możliwości jest dużo szersze.

Rozszerzona rzeczywistość zmienia sposób myślenia o tym, jak człowiek i świat wirtualny mogą się uzupełniać i tworzyć wspólny, lepszy ekosystem. Bang.

Facebook LiveMaps, czyli rozszerzona rzeczywistość na całego.

Taką ideę kupuję i mam nadzieję, że uda mi się w Tobie zaszczepić podobną.

Wspomnę tylko, że rozszerzona rzeczywistość jest częścią dużo szerszego zjawiska i trendu jakim jest Hyper Reality, czyli hiperrzeczywistości. W filozofii J. Baudrillarda jest to rzeczywistość zapośredniczona przez symulacje. Zarówno ta rozszerzona (AR), jak i wirtualna (VR) rzeczywistość wpisuje się w obszar Hyper Reality.


Czy rozszerzona rzeczywistość to trend?

Wykres w Google Trends dla tematu Rzeczywistość rozszerzona przypomniał mi także o pętli Gartnera, która od lat analizuje trendy i ich fazy na rynku. Spójrzmy na zainteresowanie tym tematem rozszerzonej rzeczywistości w wyszukiwarce Google’a od 2004 roku:


Na wykresie powyżej można wyróżnić wyraźne fazy – istotny wzrost, ale także spadki. Teraz spójrzmy na cykl Hype Gartnera, która określa tempo adaptacji trendów do rynku.

  • Save
Gartner Hype Cycle

Umiejętność wytworzenia innowacji na podstawie technologii pozwala przejść stan Zero to One. Obserwowanie trendów pozwala wdrażać innowacyjne modele biznesowe, przełamywać schematy i tak naprawdę w dłuższej perspektywie oznacza przetrwanie. Dziś mówi się już o rozszerzaniu człowieka, nie rzeczywistości. Mam na myśli tu obszar Augmented Human i np. wczepiane biochipy pracownikom.

  • Save
Augmented Human – dowiedz się więcej.

Dla równowagi dodam, że tak samo mam wiele obaw na temat, tego, jak daleko technologia jest w stanie ingerować w człowieka i jak to wpłynie np. na relacje międzyludzkie czy ich późniejsze kształtowanie. Aspekt prywatności w tego typu rozwiązaniach jest także tematem, który warto mieć z tyłu głowy. Niemniej rozszerzona rzeczywistość oferuje wiele pozytywnych aspektów z jej zastosowania.

Piszę ten tekst z pozycji osoby, która pasjonuje się marketingiem. Nie badacza i socjologa.

  • Save
Hyoe Cycle od 2017 do 2019 roku – źródło.

Jak spojrzysz rozszerzona rzeczywistość przeszła odpowiednie fazy i ma za sobą tzw. przepaść Moore’a (Seth w swojej najnowszej książce rozkłada to na czynniki pierwsze), więc nie zdziw się, jeżeli „jutro” nową kurtkę na jesień przymierzysz nie wychodząc z łóżka i nikogo to nie zdziwi.

Tym krótkim wstępem mam nadzieję, że udało mi się Ciebie przekonać, że rozszerzona rzeczywistość to trend, który w każdym miesiącem będzie nabierał na znaczeniu. Ma wszystko, by stać się jednym z głównych graczy w nadchodzącym roku. Czas wyjaśnić co to jest rozszerzona rzeczywistość i jak można ją zastosować. Zapraszam do lektury.

Jaki wpływ na marketing ma technologia? Przeczytaj.


Co to jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość (z ang. Augmented Reality, w skrócie AR) jest to zjawisko, które za pomocą kamery w aparacie telefonu komórkowego zmienia lub poprawia widoczny świat rzeczywisty.

Według raportu Gartnera ponad 100 milionów konsumentów dokona zakupów wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość. Będę szczery. Tego już nie zatrzymasz, a ignorowanie hm…odważnie.

  • Save
Liczba użytkowników AR i VR – źródło.

Jaka jest różnica pomiędzy VR a AR?

Główna różnica pomiędzy rozszerzoną rzeczywistością a wirtualną rzeczywistością (VR) jest taka, że AR nakłada warstwy na świat rzeczywisty, a nie go kreuje – w przeciwieństwie do VR, gdzie wszystko jest wirtualne.

  • Save

Dobrze obrazuje to powyższa grafika, gdzie po prawej jest świat wirtualny (całkowicie nowy), a po lewej świat rozszerzonej rzeczywistości, gdzie użytkownik może doświadczyć w realnym świecie fizycznym, który widzi. Dzięki temu za sprawą AR może np. przymierzyć nową parę butów na swoich nogach za pomocą telefonu i aparatu przed ich zakupem i wychodzenia z domu.

Dla przykładu, Nike za pomocą aplikacji i rozszerzonej rzeczywistości pomaga dobrać idealny rozmiar buta na podstawie skanu stopy użytkownika. Klient za pomocą aparatu w telefonie wykonuje skan swoich stóp, a aplikacja dopasowuje idealny rozmiar butów przed ich zakupem. W ten sposób Nike angażuje poniekąd swoich klientów w proces projektowania produktu.

Pozwala doświadczać, ale inaczej. Lepiej. Wygodniej i szybciej.

  • Save
Aplikacja NIKE za pomocą rozszerzonej rzeczywistości pomaga dobrać idealny rozmiar buta.

Z kolei narzędzie AccuVein umożliwia pielęgniarkom lub lekarzom korzystanie z podręcznego urządzenia, które skanuje ciało pacjenta i uwidacznia żyłę za pomocą rozszerzonej rzeczywistości. Prawda, że użyteczne?

Na Instagramie od niedawna możesz kupić produkty z udziałem rozszerzonej rzeczywistości, dzięki czemu przymierzysz produkt przed podjęciem finalnej decyzji. Sephora pomaga w ten sposób dobrać idealną szminkę – Sephora Virtual Artist.

To, co jest tu kluczowe, rozszerzona rzeczywistość pomaga uzyskać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym na temat przedmiotów, które chcemy kupić. Ich cechy fizyczne, rozmiar, dopasowanie – i to wszystko bez schodzenia z toalety. Nike także to rozumie, dzięki czemu użytkownicy mogą przymierzyć wybraną parę butów.

Nike za pomocą aplikacji i AR umożliwia przymierzyć buty przed zakupem.

Korzyści, które oferuje rozszerzona rzeczywistość:

  • Możliwość przeglądania i wypróbowania produktu z dowolnego miejsca bez konieczności fizycznego kontaktu,
  • Pozwala zaangażować konsumenta w proces projektowania produktu np. pomagając przymierzyć parę butów,
  • Szybsze i dokładniejsze podejmowanie decyzji zakupowych na podstawie informacji wyświetlanych w czasie rzeczywistym,
  • Oferuje nowy sposób doświadczeń w procesie zakupowym np. wirtualne przymierzenie produktu jak zrobił to Timberland 4 lata temu,
  • Pozwala uzyskać natychmiast informacje o cechach danego produktu – IKEA w ten sposób pomaga umeblować mieszkanie bez konieczności mierzenia. W 2017 roku pojawiła się aplikacja IKEA Palace. Wystarczy aparat i telefon, a potem już tylko finalizacja wymarzonej i idealnie dopasowanej kanapy. Bez jeżdżenia, dźwigania i modlenia się, czy się zmieści. To moment, który odmienił branżę detaliczną.
  • Oferuje nowe możliwości poznawania siebie – filtry do zmiany płci.

Abstrahując już od korzyści stricte konsumenckich, ale warto tu wspomnieć o korzyściach dla naszego mózgu. Okazuje się, że rozszerzona rzeczywistość skutecznie stymuluje pracę naszego mózgu.

  • Save

Rozszerzona rzeczywistość pozwala lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Pozwala zaglądnąć tam, gdzie dostęp jest utrudniony lub niemożliwy. W 1999 roku NASA stworzyła system wizyjny dla statku kosmicznego X-38. System wykorzystywał technologię AR, aby pomóc w lepszej nawigacji podczas lotów testowych. To naprawdę fascynująca i turbo użyteczna technologia. Dodatkowo badania pokazują, że augmented reality skutecznie wspomaga proces zapamiętywania.

  • Save
Jak rozszerzona rzeczywistość wpływa na pracę mózgu? – źródło.

Co to oznacza dla reklamodawców?

Krótko mówiąc, przyszłość AR wygląda obiecująco. Jeśli reklamodawcy mogą osiągnąć o 70% wyższy poziom kodowania pamięci, AR staje się bardzo interesującym środkiem do przesunięcia budżetu marketingowego w celu zapewnienia szerszego, bardziej zaangażowanego zasięgu.

Layered – źródło

To wszystko działa na wyobraźnie, prawda?


Kampanie marketingowe z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości

Nie da się ukryć, że marketerzy otrzymali niesamowite narzędzie do budowania nowych doświadczeń. Marketing to sztuka rozwiązywania problemów drugiego człowieka, a AR pozwala robić to w niesamowity sposób. Poniżej zebrałem 11 przykładów kampanii marketingowych z wykorzystaniem tej technologii.

Zara Displays, czyli doświadczenia AR w sklepie.

Szukasz przykładów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w marketingu? Bot Like You 🇵🇱 realizuje moim skromnym zdaniem najlepsze realizacje na świecie na Facebooku i Instagramie z wykorzystaniem AR, jest bang – sprawdź.


Korzyści z wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w marketingu:

  • Technologia rozszerzonej rzeczywistości zapewnia potencjalnym klientom bardziej realistyczne wrażenia i doświadczenia produktu lub usługi.
  • Kampanie ukierunkowane na AR tworzą światy, które całkowicie angażują. Pozwalają także na ich współtworzenie w procesie projektowania.

💡 CIEKAWOSTKA: Pokémon GO to najpopularniejsza aplikacja na świecie, która swój sukces zawdzięcza bez wątpienia rozszerzonej rzeczywistości. Gracz spędzał z grą średnio ok. 40 minut dziennie, a aplikację pobierało ok. 500 osób co minutę na całym świecie.

  • Kampanie AR pozostają na dłużej w pamięci, a ich unikatowość sprawia, że użytkownicy coraz chętniej sięgają po tego typu doświadczenia.
  • Augmented Reality pozwala doświadczyć to, co do tej pory było niemożliwe z powodu m.in. ograniczeń technicznych np. wielkość maszyny jak lokomotywa. Dzięki AR potencjalny klient może doświadczyć tego, co wydawałoby się jest niemal niemożliwe z dowolnego miejsca na świecie. To jest moc.

11 przykładów kampanii marketingowych z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości:

1. Pepsi Max

Nie byłbym sobą, gdybym nie rozpoczął tej listy od Pepsi. Co prawda wycofanie Pepsi Twist doprowadza mnie do szału, ale braku wyczucia im nie odmówię.

Specjalna instalacja zainstalowana na jednym z londyńskich przystanków. Czekasz na autobus, spoglądasz w lewo, w prawo i nagle widzisz zbliżającą się kometę. Innym razem wielki robot zbliża się i niszczy miasto, co robisz? Świetny przykład wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości. Brawo Pepsi!


2. Burger King

Powiem krótko. Mistrzostwo świata.

Burger King od lata korzysta na nieudolnych próbach McDonald’s, który na siłę stara się być poważny. Wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość Burger King postanowił spalić bilboardy i plakaty konkurenta. Użytkownik, który to zrobił otrzymywał w nagrodę darmowego Whoopera. Markery AR działały jednakowo dla grafik na fanpage’u z produktami McDonald’s, ale także z mierzącymi kilkanaście metrów kwadratowych bilbordami, które użytkownicy palili.

Turbo bang!


3. Disney

Nie trudno wyobrazić ile dodatkowych możliwości otwiera rozszerzona rzeczywistość dla firm takich jak Disney czy Lego. Ta pierwsza postanowiła ożywić malunki swoich najmłodszych odbiorców.


4. Ford

Nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu kampanii, która pokazuje prawdziwy potencjał rozszerzonej rzeczywistości. Ford w Kanadzie przygotował wyjątkowe doświadczenia oferując nowy model SUV’a EcoSport. Model jest skierowany do młodszej grupy odbiorców, którzy nie korzystają z tradycyjnych mediów. Postanowiono wykorzystać Snapchata, które jest wciąż sprawnym narzędziem do angażowania tego targetu.

W ten sposób zaoferowano wyjątkowe doświadczenia oraz możliwość zaglądnięcia do środka samochodu, zmiany kolory czy przesłaniu wybranego modelu znajomym. Całość była dodatkowo zgrywalizowana. Świetna kampania.


5. Capgemini Love & Ace

A gdyby tak wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w procesie rekrutacji? Markery umieszczone w billboardach i przystankach autobusowych pozwalały na odpowiedzenie na pytania i na ich podstawie dopasowanie odpowiedniej ścieżki kariery.


6. AMC Theatres

AMC Theatres przygotował dla swoich odwiedzających dodatkowe przeżycia. Podczas wizyty w teatrze za pomocą specjalnej aplikacji gość mógł ożywić wiszące plakaty.

Po zeskanowaniu danego plakatu pojawiła się animacja, wyświetlała zapowiedź i opcja kupna biletów. Ma sens, prawda?


7. Starbucks

Starbuck postanowił dodać trochę magii do Walentynek. W swojej aplikacji umożliwił na możliwość wysłania wirtualnego kubka i wiadomości. Dodatkowo specjalny kubek z kawą posiadał marker, dzięki, któremu można było wyświetlić… – sam zobacz.


8. McDonald’s – Big Mac’s 50th Birthday

McDonald’s razem z Bot Like You świętował 50 rocznicę BigMaca. Doświadczenia zostały przeniesione do Messengera, gdzie oprócz chatbota pojawiła się cała historia powstania legendarnej kanapki. Dodatkowo użytkownik mógł zagrać w grę wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość.

Za realizację kampanii odpowiada polska ekipa – więcej informacji.


9. YouVisit

YouVisit uruchomił aplikację, dzięki której studenci mogli odwiedzić wybrany kampus uczelni. Jako, że miasto jest kluczową częścią, gdzie funkcjonuje student przez okres studiów, dlatego z poziomu aplikacji potencjalny student mógł dowiedzieć się więcej na temat historii miasta, ciekawych miejsc.

Pierwszą placówką, która pojawiła się w aplikacji przy wspólpracy z Google jest University of Pittsburgh. W podobny sposób można doświadczyć Apple Park.


10. StubHub & SuperBowl

Wspomniałem już niejednokrotnie, że rozszerzona rzeczywistość pozwala na całkowicie nowe doświadczenia. Sam osobiście doświadczyłem problemu, który towarzyszył podczas kupowania biletów na jeden z turniejów w piłkę siatkową.

Widok mapy z ułożeniem niejednokrotnie odbiega od tego co spotyka nas na miejscu. StubHub dla SuperBowl zaoferował możliwość wyboru sektora i miejsca z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Potencjalny kupujący mógł przenieść się do obiektu i dokładnie określić miejsce, w którym chce oglądać najpopularniejszy mecz na świecie. Technologia <3

11. Coca-Cola i WWF

Kampania na rzecz zmian klimatycznych, które dotykają Arktykę. Zmiany te mają wpływ na zycie niedźwiedzi polarnych, a chcąc zwrócić uwagę na ten problem WWF wraz z Coca-Colą wykorzystali rozszerzoną rzeczywistość.

W Muzeum Nauki w Londynie odbyła się specjalna wystawia, gdzie goście mogli doświadczyć arktycznego. Nie zabrakło także odwiedzin niedźwiedzi. Świetna sprawa.


Zastosowania rozszerzonej rzeczywistości

Nie sposób wymienić tu wszystkich branż, gdzie rozszerzona rzeczywistość ma zastosowanie. Od szeroko pojętego retailu po rozrywkę w aplikacjach takich jak TikTok. Edukacja, medycyna, wojsko, motoryzacja, czy sektor szkoleń. Te wszystkie obszary są beneficjentami rozwoju rozszerzonej rzeczywistości.

8 przykładów zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w różnych branżach:

  • Medycyna – obrazowanie medyczne, lekarze mogą mieć dostęp do danych na temat struktury i czynności narządów wewnętrznych pacjenta. Na początku wspomniałem o przypadku, gdy pielęgniarki za pomocą AR wyszukują słabo widocznych żył u pacjentów. Orca Health to firma, który oferuje dostęp pacjetnom i lekarzom podgląd 3D przy wsparciu rozszerzonej rzeczywistości.
  • Save
Orca Health – źródło.

  • Projektowanie – modelowanie, możliwość wyświetlania konstrukcji, jej poszczególnych elementów. Rozszerzone rzeczywistość pomoże także w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego np. w miastach.
  • Save

  • Lotnictwo – instrumenty pokładowe pokazują pilotom ważne dane na temat ukształtowania terenu, który widzą przed sobą. W 1999 roku NASA, dzięki AR uczyła swoich pilotów lądowania na jednej z maszyn. Dodatkowo rozszerzona rzeczywistość pozwala na zaglądnięcie np. wgłąb ogromnych silników odrzutowych, co może pomóc przy pracach konserwacyjnych.

Właśnie w taki sposób działa węgierska firma AerinX, która dzięki technologii augmented reality pozwala konserwatorom na przegląd techniczny pojazdu i sprawdzenie np. historii uszkodzeń czy informacje o grubości płyty w danym miejscu.

  • Save

  • Edukacja – AR zapewnia np. studentom niezbędne dane o specyficznych obiektach, nad którymi pracują. Nie trudno sobie wyobrazić o ile lekcje anatomii na AWFie byłby przyjemniejsze, gdybyśmy byli wyposażeni w HoleLens 2 (gogle do AR od Microsoftu). W segmencie edukacji polecam wystąpienie Floriana Radke

  • Muzea – przytoczona już na początku kampania Powstania Warszawskiego pasuje tu idealnie. Rozszerzona rzeczywistość pozwala eksponat oznaczyć specjalnymi markerami, które po zeskanowaniu zamienią się w dodatkowe informacje z np. historią danego dzieła czy dodatkowym wideo. Możliwości jest mnóstwo.

Narodowe Muzeum w Singapurze za pomocą rozszerzonej rzeczywistości opowiada dodatkową historię, którą skrywa wnętrze budynku.


  • Motoryzacja – z poziomu kierowcy możliwości jest sporo jak wyświetlenie komputera pokładowego, radia lub systemu nawigacji na przedniej szybie samochodu, lub motocykla, dzięki czemu poprawia się bezpieczeństwo jazdy, gdyż patrzysz cały czas na drogę. Z drugiej strony, producenta, to rozszerzona rzeczywistość oferuje możliwość projektowania nowego modelu z kanapy, przegląd jego poszczególnych komponentów, czy sprzedaż.

Volvo, dzięki technologi AR od Microsoft opracował specjalną aplikację, która pozwala zajrzeć do najmniejszego elementu w samochodzie, aż po finalną konfigurację wybranego modelu.


  • Marketing – tu główną rolę odkrywają markery AR, które stosowane są trakcie kampanii marketingowych. Niekiedy marki decydują się na budowę własnych aplikacji jak IKEA.

Rozszerzona rzeczywistość w social media

Nie da się ukryć, że technologia AR jest coraz bardziej dostępna. Platformy jak Facebook, Instagram oraz Snapchat oferują bogate doświadczenia w AR – głównie związane z filtrami i maskami. Zobacz w jaki sposób wykorzystać i zbudować efekty w rozszerzonej rzeczywistości dla social media.

  • Save
Infografika na temat rozszerzonej rzeczywistości w social media – źródło.

Snapchat

Narzędzie do budowy efektów: Lens Studio, darmowe.

Nie da się ukryć, że to od pojawienia się Snapchat Lens rozszerzona rzeczywistość nabrała na znaczeniu. W skali social, gdzie jej wykorzystanie „ogranicza się” do szeroko pojętej rozrywki. Popularne filtry, maski, czy ostatnio bijący popularność filtr pozwalający na zamianę płci nie bez powodu nie tracą na popularności – jest wręcz przeciwnie, bo Snapchat w ostatnim kwartale zanotował wzrost użytkowników.

  • Save
Snapchat Lens
  • Save

„W Stanach Zjednoczonych Snapchat dociera obecnie do prawie 75 procent wszystkich 13–34-latków, a 90% 13–24-latków”

Evan Spiegel ,Dyrektor Generalny Snap

Snapchat oferuje swoim użytkownikom m.in. identyfikację piosenek audio, dzięki integracji z Shazam za pomocą aparatu. Kolejnym przykładem jest wykorzystanie architektury miast i nałożenie specjalnych markerów, dzięki którym miasto ożywa.

  • Save

Facebook

Narzędzie do budowy: Spark AR Studio, darmowe.

O ile na samej platformie ciężko powiedzieć, by rozszerzona rzeczywistość miała jakikolwiek wpływ, bo ze świecą szukać przykładów. Niemniej w ostatnim czasie coraz głośniej robi się o reklamach z wykorzystaniem AR, które do tej pory były zarezerwowane dla kilku marek jak Nike, czy Sephora.

  • Save

Dużo ciekawiej jest, gdy rozmawiamy na temat okularów AR, nad którymi od dłuższego czasu pracuje Facebook. Dodatkowo rozwijana jest technologia LiveMaps, która pozwoli połączyć świat fizyczny i wirtualny właśnie za pomocą gogli do AR. We wrześniu ogłoszono, że okulary powstaną razem ze znanym producentem okularów marką RayBan. Mają się pojawić w 2023 roku 😅

Poniżej wizualizacja okularów AR od Facebooka:

  • Save
Źródło: The Sun

Facebook Camera oferuje jednak dostęp do tysięcy efektów i filtrów, które możesz zaprojektować w darmowym narzędziu Spark AR Studio. Efekty są często wykorzystywane w komunikacji z udziałem chatbotów. Oto przykładowy efekt.

Więcej przykładów znajdziesz na stronie Lenslist.


Instagram

Narzędzie do budowy: Spark AR Studio, darmowe.

To kolejny duży gracz, na którym jest ponad miliard użytkowników. Aż dziwne, że dopiero teraz Instagram wprowadza możliwość interakcji z udziałem rozszerzonej rzeczywistości. Dosłownie kilka dni temu świat obiegła informacja, że na Instagramie pojawi się funkcja umożliwiająca wypróbowanie produktów np. nałożyć szminkę czy czapkę przed zakupem.

Dodatkowo kilka miesięcy temu otworzono dostęp dla twórców efektów rozszerzonej rzeczywistości, dzięki czemu na Stories coraz częściej pojawiają się filtry i maski, które znamy ze Snapchata. W tej sprawie naprawdę polecam zajrzeć na realizację Bot Like You i Lenslist – klik.

  • Save

Kilka słów na koniec

Uf, jak widzisz temat dość mnie pochłonął. Ekscytuje mnie fakt możliwości, które oferuje połączenie tych dwóch światów: fizycznego i wirtualnego.

Z drugiej strony można wiele godzin rozmawiać na temat prywatności czy wspierania konsumpcjonizmu. Nadrealność wspierana przez hiperrzeczywistość niebezpiecznie zbliża nas do wyparcia wartości na poczet opakowań, którym te wartości się dziś nadaje.

Nie chcę udawać mądrego, dlatego do ewentualnej dyskusji na temat potencjalnego zła i wypływu zapraszam do komentarzy.

Świat rozszerzonej rzeczywistości jest światem, w którym bez wątpienia chciałbym się obudzić i mam nadzieję, że będzie to szybciej niż później. Obserwując gigantów jak Apple (ARKit to podobno najlepsza baza do AR), Facebooka, czy cały sektor beauty nie trudno się zgodzić, że rozszerzona rzeczywistość to nieunikniona przyszłość.

Jeżeli tu dotarłeś, to turbo piątka. Ogromnie dziękuję, że poświęciłeś notabene ok. 21 minut swojego czasu – wow, dzięki! 🙂

Do następnego, yo.

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing 😏. Tak mi zostało. Zawodowo pracuję w Brand24, a do swoich ziomków wołam boty. Tak wyszło, że moja słabość to technologia 🤖 Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

25 Shares
Copy link