Obserwując świat, zapewne zauważasz wpływ technologii na życie codzienne. Elon Musk szykuje wyprawę na Marsa, Deep Patient (algorytm) wykrywa schizofrenię u ludzi, a sztuczna inteligencja ogrywa mistrzów gier. Nie wspominając, że istnieją algorytmy, które są w stanie generować fake newsy, których nie będziesz w stanie odróżnić od prawdy. Technologia zmienia nie tylko oblicze, ale wpływa na cały wizerunek marki.

Gdy opowiadam o tym ludziom, to zdecydowana większość kategoryzuje te informacje jako abstrakcja lub ewentualnie daleka przyszłość. Nic bardziej mylnego. To teraźniejszość. Nadal mało osób zdaje sobie sprawę, że ze sztuczną inteligencją obcuje każdego dnia.

Robiąc chociażby zdjęcia swoim białym iPhonem lub S10. Gmail za pomocą sztucznej inteligencji wspiera pisanie maili sugerując użytkownikowi kolejne słowo lub całe zdanie. Technologia tak naprawdę oddziaływuje dzisiaj na każdy aspekt życia. To już samo w sobie jest fascynujące. Życie za sprawą technologii staje się w wielu miejscach prostsze. Za to kochamy m.in. Grammarly. Kolejne narzędzie z AI na pokładzie.

Oczywiście zawsze są dwie strony medalu. Niestety.

AI is far more dangerous than nukes. Far.
So why do we have no regulatory oversight?
This is insane.

Elon Musk

Nieomylne zabiegi chirurgiczne, natychmiastowe i bezbłędne wyniki badań, błyskawiczne decyzje w banku, skuteczniejsze prognozowanie, skuteczniejsze reklamy i zoptymalizowane wpisy na blogu. To wszystko to nie abstrakcja, a rzeczywistość, która od co najmniej 2 lat wgryza się w marketing.

Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, chatboty, rozszerzona rzeczywistość. To tylko niektóre ((imiona) z nich. Chcę Ci pokazać, że romans technologii i marketingu to słuszna (i fascynująca) droga. Dla marketerów i ich firm, właścicieli i konsumentów.

💡 CIEKAWOSTKA: Alder Hey Children’s Hospital wykorzystuje chatbota, który odpowiada na pytania pacjentów i ich rodzin przed operacją. Pomaga to m.in. zredukować stres przed zabiegiem – więcej informacji.

Technologia zmienia podejście do marketingu. Zmienia się rola CMO, zmieniają się kompetencje zespołów. Oddziaływuje to oczywiście nie tylko na marketing i biznes – medycyna czy bankowość to główne kategorie, gdzie widać wpływ, chociażby AI. Jest to wynik digitalizacji wszystkiego co nas otacza. Zmienia się zwinność zespołów, technologia marketingowa dostarcza odpowiedzi w czasie rzeczywistym.

Poniżej przykład narzędzia, które automatycznie wygeneruje wideo na podstawie dowolnego wpisu w Internecie czy tekstu. Lumen5 to narzędzie, które „doładowane” jest przez sztuczną inteligencję, która odpowiada za generowanie filmów.

  • Save

 

Czytając książkę Martina Forda pt. „Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy?” uświadomiłem sobie, że roboty, maszyny, algorytmy są po to, by nam pomóc. Faktycznie, jest wielce prawdopodobne, że wszelka powtarzalna, schematyczna praca zostanie zastąpiona przez roboty, boty, algorytmy. To świat zdominowany przez oszczędność, dokładność, automatyzację i bezbłędność.

  • Save
Gdzie AI/ML „dowozi” wartość? – źródło.

Idąc tym tropem można w łatwy sposób wytłumaczyć fakt, że w luksusowym hotelu Hilton McLean w Wirginii gości wita robota. Connie, bo tak nazywa się uroczy Maluch wykorzystuje silnik IBM Watson i WayBlazer, aby informować gości o lokalnych atrakcjach turystycznych, rekomendacjach gastronomicznych oraz udogodnieniach hotelowych. Robot dodatkowo zbiera informacje o gościach, by spersonalizować ich obsługę, przewidywać planowanie kolejnych podróży.

Powtórzę, to świat zdominowany przez oszczędność, dokładność, automatyzację i bezbłędność.

Obsługa hotelowa przy udziale robota.

Świt Maszyn

🎓 Co to jest Sztuczna Inteligencja? (z definicji A. Kaplana i M. Haenlein’a)
Zdolność systemu do prawidłowego interpretowania danych pochodzących z zewnątrz, nauki na ich podstawie oraz wykorzystywania tej wiedzy, aby wykonywać określone zadania i osiągać cele poprzez elastyczne dostosowanie – dowiedz się więcej.

Pamiętam, gdy rozmawiałem z kuzynką o jej pracy. Angelina mieszka w Hamburgu. Pracuje w jednej z większych firm ubezpieczeniowych. Byłem wielce zdziwiony, gdy opowiadała, że wszelkie wnioski, formularze np. ze zgłoszeniem kolizji są przetwarzane w 100% przez maszynę. To nie człowiek przepisuje kwitek, który nadesłał klient do CRM-a. Cały proces obsługuje maszyna. Skanuje i sekundę później wniosek jest w formie online na komputerze.

Ile czasu zaoszczędziłbyś na Poczcie Polskiej, gdyby przesyłki i listy obsługiwała w pełni maszyna? A ile nerwów…

Można się złościć, ale z perspektywy zarówno kuzynki, konsumenta, jak i właściciela to przede wszystkim oszczędność i zabranie pracy, której i tak nikt nie chciał wykonywać. W tym układzie podejrzewam, że większość osób byłaby okej. Więcej czasu na kreatywność i innowacje – Zero to One, pisał o tym Peter Thiel, założyciel PayPala.

Jeżeli jeszcze nie widziałeś Raportu Specjalnego VICE: Przyszłość pracy, to polecam na dzisiejszy wieczór. Dokument, który bardzo dobrze pokazuje transformację na linii człowiek-robot/algorytm. Ukazana jest historia firmy, która wysyła swoich pracowników na specjalne kursy, z których wracają z umiejętnością obcowania z technologią. Głównie z robotami.

🎓 Pracownik przyszłości powinien być przede wszystkim elastyczny, innowacyjny i inspirować innych – dowiedz się więcej o 9 cechach pracownika przyszłości.

  • Save
Raport specjalny VICE’a: Przyszłość pracy – oglądaj na HBO GO

A teraz wyobraź sobie, że istnieje firma podobna do Zalando. Wybierze za Ciebie 5 ciuchów, skonsultuje ze stylistą, wyśle i pobierze opłatę. Ty tylko musisz się ubrać. Dasz wiarę?

Wpływ technologii na marketing jest ogromny, a wręcz zmienia jego oblicze w wielu aspektach. Wpływa to jednakowo na osoby zawodowo zajmujące się marketingiem, ale także na odbiorców ich pracy – konsumentów. Opowiem Ci o firmie, która opiera swój model biznesowy w pełni o machine learning i dobiera ciuchy za ich klientów. To takie automatyczne Zalando, które sprzedaje towar na kilkaset milionów każdego roku.

🎓 Co to jest Machine Learing (uczenie maszynowe, ML)?
Machine Learning umożliwia komputerom samodzielne uczenie się bez programowania na podstawie interakcji z użytkownikiem. Dzięki temu programy mogą nabywać nowych umiejętności w czasie rzeczywistym.


Stitch Fix – automatyczne Zalando, czyli o sile algorytmów na masowym rynku z wymagającym klientem

  • Save

Stitch Fix to firma, która podobnie do Zalando jest marketplacem z odzieżą. Sprzedaje ciuchy i akcesoria ponad 700 marek,a w pierwszym roku działalności sprzedała towaru na ponad 700 milionów $. Co robi Stitch Fix?

Wysyła swoim klientom (ma ich ponad 2 miliony w USA) ciuchy i akcesoria, które chcieliby kupić. Brzmi absurdalnie? Bez przymierzenia, bez wyboru? Chciałbym zobaczyć w tym momencie miny koleżanek, ale jak działa Stitch Fix?

Użytkownik rejestruje konto, wypełnia ankietę i bang. Czeka na swoją przesyłkę. Przed wysłaniem ogląda ją dobrany przez algorytm dedykowany stylista. Jego zadaniem jest ostateczna weryfikacja (ogląd) paczki przed wysyłką. Zapewnia to też human touch, który zapewnia unikalne customer experience – ile modnych słówek, ale właśnie tak jest.

  • Save
Jak działa Stitch Fix?

Użytkownik może oczywiście odesłać niepodobające mu się produkty. Mimo tej opcji algorytm co roku „dolewa” kilkaset mln $ na konto firmy – w pierwszym roku 730 mln $, a w kolejnym (2018) 977 mln $.


Siła rekomendacji w dobie schematów

Jak czytamy w raporcie Harvard Business Review Stitch Fix zatrudnia ponad 80 badaczy (data scientists) danych z takich dziedzin jak: matematyka, neuronauka, statystyka i astrofizyka. Właśnie tak, połączenie nauk (to chyba nic odkrywczego) stoi za całą tą sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Stitch Fix łączy pracę algorytmów z ogromnymi zbiorami danych, tworząc odpowiednie profile swoich użytkownikach i wysyłające odpowiednie ubrania na podstawie ich odpowiedzi i komentarzy w ankiecie.

  • Save
Benefity zastosowania Machine Learning w marketingu

Algorytm przewiduje zachowania użytkownika, który w danym okresie dokonałby zakupów. Ten przykład uświadomił mi, że wszystko, co schematyczne, w jakikolwiek sposób powtarzalne można diametralnie przyśpieszyć wspomagając się właśnie wspomnianą sztuczną inteligencją. Bez ściemniania.

Algorytm będzie zawsze w h_j szybszy.
I nigdy nie boli go głowa.
No i nie pije kawy i…

💡 CIEKAWOSTKA: Algorytm na podstawie głębokiego uczenia (Deep–learning) i skanów 42,290 zdjęć rentgenowskich klatki piersiowej nauczył się wykrywać raka płuc. Jak myślisz, robi to skuteczniej niż lekarz? Nie zdziwię Cię, gdy powiem, że tak, prawda? – więcej informacji.


SkinConsultAI – analiza skóry i sprzedaż kremów od L’Oréal

Od dłuższego czasu możemy obserwować trend przejmowania technologii. Ile razy słyszałeś o tym, że Facebook przejął malutki startup, który pracował nad technologią do aparatów lub do VR? Giganci wchłaniają mniejszy, którzy posiadają know-how w obszarze często związanym z AI, ML czy AR.

To diametralnie przyśpiesza rozwijanie własnej technologii, a to ona w perspektywie kilku lat będzie kluczowa. Dziś wszystko można połączyć za pomocą API. Korzystać z zasobów firm trzecich, ale na pewnym poziomie to właśnie własna technologia będzie tym zero to one.

  • Save
L’Oréal przejął w lutym 2019 firmę ModiFace, która specjalizuje się w technologii rozszerzonej rzeczywistości

Teraz wyobraź sobie, że zamieniasz sukienki, torebki i klapki ze Stitch Fix na kremy do twarzy marki L’Oréal. Potrzeba dbania o swój wygląd, rosnący trend bycia fit sprawia, że branża Beauty rozkwita. Rozkwita, dzięki technologi. Tu silnym trendem jest rozszerzona rzeczywistość, która umożliwiła markom na testowanie produktów przed ich zakupem.

Przytoczę wypowiedź CMO L’Oréal do grupy, która dobrze pokazuje, o czym mowa.

L’Oréal’s has been selling products for 110 years, but we need to start selling services. I believe that the company that just sells products will not be successful.

Stéphane Bérubé
CMO L’Oréal

L’Oréal od lat prowadzi badania na temat skóry. Posiada badania z przeszło dwóch dekad. Całkiem spory zbiór danych, prawda? Jak działa zatem SkinCinsultAI?


Zapewne już wiesz, do czego zmierzam, ale pozwól, że opiszę dokładnie. SkinConsult AI to rozwiązanie, które na podstawie nadesłanego zdjęcia analizuje skórę twarzy. Mając ogromny zbiór danych w postaci wieloletnich badań może przeanalizować określoną ilość miejsc na skórze oraz zmiennych – każdy z nas jest inny. Paczka informacji (ze zdjęcia) trafia do algorytmu, który na końcu przedstawia wynik.

Mówiąc jeszcze inaczej, to nic innego (brzmi jakby to było proste, ale nie, nie jest) jak wybranie odpowiedniego zestawu odpowiedzi na podstawie ogromnej ilości zmiennych. I to wszystko w kilka sekund. Uprościłem zasadę działania rozwiązania, ale mam nadzieję, że rozumiesz jaki udział ma tu wsparcie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, rozpoznawania obrazu. Nadal abstrakcja?

Przypomnij sobie zdanie CMO L’Oréal „…need to start selling services”. SkinConsult AI to właśnie odpowiedź na to. Oprócz samego kupowania produktu, jego personalizacji użytkownik otrzymuje swój dedykowany raport na temat własnej skóry. Bingo.

💡 CIEKAWOSTKA: Technologia do rozpoznawania obrazu lub wideo jest dostępna za pomocą np. Clarifai. Narzędzie, które oferuje kilkanaście modeli do rozpoznawania obiektów z obrazu lub filmu. W Brand24, dzięki temu rozwiązaniu zbudowaliśmy generator hashtagów. Wgrywasz swoje zdjęcie i otrzymujesz listę 20 hashtagów, dla Twojego zdjęcia.

  • Save
A jak wyglądasz w żółtej szmince? Poznaj Sephora Virtual Artist

Algorytm znający już aktualny stan skóry łączy to z informacjami jak wiek, pochodzenie i umie przewidzieć, w jaki sposób będzie się starzeć skóra. A skoro umie przewidzieć starzenie się skóry to umie zarekomendować najlepszą linię produktów, aby ten proces maksymalnie opóźnić. Technologia, która dostarcza unikalną wartość w postaci całego serwisu, a nie produktu. To wszystko, dzięki rozszerzonej rzeczywistości, która w tej kategorii szczególnie dowozi wynik.

💡 CIEKAWOSTKA: Sephora także oferuje doświadczenia dzięki Sephora Virtual Artist. Jest to aplikacja, która pozwala zobaczyć się w wybranej szmince przez jej zakupem. Ta funkcjonalność jest dostępna także w Messengerze w bocie. – więcej informacji.


Technologia Marketingowa

  • Save
Obserwuj mój profil

Na moim Instagramie zapytałem: „Czy wiesz co to MarTech?”. Szczerze? Jestem mocno zdziwiony wynikiem. O chatbotach rozmawiamy od co najmniej 3 lat, sztuczna inteligencja to pojęcie, o którym słyszała moja mama, wszyscy rozmawiamy o transformacji…, a może nie wszyscy?

Przyjrzymy się, czym jest MarTech i jakie korzyści płyną z jego wykorzystania w marketingu.


Co to jest MarTech?

MarTech to skrót od Marketing Technology oznaczający technologię marketingową, które są wykorzystywane w firmie, zespole. MarTech ma służyć m.in. automatyzacji, zbieraniu i analizowaniu danych w czasie rzeczywistym, precyzyjnemu docieraniu do odbiorcy. Zestaw technologii marketingowej jest potocznie nazywany Stackiem (z ang. stos). MarTech Stack to zestaw narzędzi i technologii, które są wykorzystywane w firmie/zespole – mój Stack znajdziesz tutaj.

Na stronie ChiefMarTec.com znajduje się superinfografikę z ponad 7000 firmami, które wytwarzają technologię marketingową. Zbiór narzędzi i technologii, który z roku na rok rośnie. Superinfografika jest aktualizowana każdego roku. Zapewne za rok pojawi się tu ponad 10000 firm, które dzięki swojej technologii zapewniają biznesom przewagę na rynku.

  • Save
Technologie marketingowe – zobacz infografikę.

Jakie korzyści daje MarTech?

MarTech dostarcza wiele benefitów, które w klasycznym marketingu stanowiły zmorę. Długi czas oczekiwania na wyniki, wysoki koszt, znikoma skuteczność. MarTech zapewnia oszczędność czasu i pieniędzy. Kolejnym benefitem wykorzystania technologii marketingowych jest szybkość podejmowanych decyzji.

Jeszcze parę lat temu marketerzy musieli wydawać pieniądze (to się nie zmieniło), angażować dziesiątki osób, zbierać dane przez kilka tygodni, a następnie wyciągnąć wnioski. Dziś to samo można zrobić dużo szybciej i precyzyjniej. Jak wygląda to w marketingu?


Narzędzia do marketingu a sztuczna inteligencja

Wspomniałem na początku, że świat, gdzie wszystko, co przewidywalne oddajemy algorytmom jest tym na to czekam. Na szczęście w świecie marketingu istnieje wiele narzędzi, które potrafią z chirurgiczną precyzją przewidzieć np. najlepsze słowa kluczowe do optymalizacji SEO lub dobrać najlepsze ustawienia kampanii na Facebooku. Idąc dalej, uwielbiana analityka danych, wielkie zbiory danych. Tu także narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję przychodzą z pomocą jak, chociażby polskie Synerise. Kolejnym przykładem jest Brand24 i prace nad własną technologią do analizy sentymentu, która pomaga w lepszym zrozumieniu intencji użytkowników, co przekłada się na poprawię np. obsługi klienta.


Narzędzia jak Automated Insights pomogą Ci zrozumieć dane umieszczone w tabeli w Excelu. Wszystko za pomocą wsparcia silnika do NLG (Natural Language Generation), czyli technologi, która analizuje dane liczbowe i przekształca wniosek w tekst.


Sztuczna inteligencja a content

Na początku wpisu wspomniałem, że istnieje algorytm, który generuje artykuły na podstawie innych w sieci. Mam na myśli OpenAI, organizację, której współzałożycielem jest Elon Musk. Organizacja rozwijała algorytm GPT-2 do tworzenia tekstu na podstawie wcześniej przeczytanego. Innymi słowy, algorytm był w stanie tworzyć nieprawdziwą rzeczywistość na podstawie przewidywań tego co może się wydarzyć.

W lutym 2019 roku osiągnął on taką skuteczność, że zrezygnowano z upublicznienia wyników badań nad GPT-2 z obawy o jego złe wykorzystanie. W dobie wojen politycznych, gdzie social media są w stanie realnie wpłynąć na decyzje wyborców w wybranym kraju to olbrzymie zagrożenie. Musk, który od dłuższego czasu nie ukrywa obawy z zagrożenia, jakie płynie z rozwoju sztucznej inteligencji opuścił OpenAI.


Wiem, że dość ciężko to wszystko sobie wyobrazić, ale jeszcze chwilka i połączymy kropki. Najpierw pozwól, że pokażę Ci na czym polega moc Octane AI, a konkretnie algorytmu GPT-2.


Jak sztuczna inteligencja generuje tekst?

OpenAI to fundacja, która swoje zasoby udostępnia za darmo. Tak na podstawie modelu 774M, który jest o połowę mniejszy od GPT-2 powstało narzędzie, które symuluje działanie oryginalnego algorytmu. Jeżeli myślisz, że 774M nie poradzi sobie z przewidzeniem prawdopodobnego ciągu zdarzeń na podstawie Twojego tekstu to się zdziwisz.

  • Save
Talk To Transfer – poczuj moc AI.

Za pomocą narzędzia Talk To Transfer możesz przekonać się, w jaki sposób algorytm 774M, generuje dalszą przyszłość na podstawie Twojego zdania. Niekiedy wystarczy kilka słów, by algorytm stworzył kolejne, przewidywalne fakty i historię. Wyobraź sobie, co by było, gdyby Pan Chodząca Teoria miał w domu taką „zabawkę”?

  • Save
No co by było?

Sztuczna inteligencja w content marketingu

Opisałem ten przykład, by pokazać Ci pełne spektrum możliwości sztucznej inteligencji. Z narzędziami do pisania wpisów na blogu, dobierania słów, nagłówków, kreacji, targetowania jest o wiele prościej. Dla przykładu za pomocą narzędzia Article Forge wygenerujesz automatycznie artykuł na dowolny temat. Wykorzystując deep-learning Article Forge jest w stanie napisać tekst na dowolny temat.

  • Save
Przykład napisanego tekstu za pomocą sztucznej inteligencji – wypróbuj.

Z kolei wtyczka do WordPressa WordLift zadba o zgodność tekstu z zasadami SEO. W połączeniu z narzędziem Atomic Reach, które zoptymalizuje Twoje opisy produktów, aby podnieść konwersję. Analizując zachowanie użytkowników, łącząc to z informacjami o wyświetlanych produktach algorytm jest w stanie dopasować opisy, które odpowiadają potrzebom użytkownikom w czasie rzeczywistym. Abstrakcja?

  • Save
Atomic Reach – narzędzie wspierane sztuczną inteligencją

Efektywność marketingu z udziałem algorytmów, botów, trafionych predykcji wzrasta, przy jednoczesnym skróceniu czasu i kosztów. Tłumaczę sobie to zawsze na przykładzie systemu reklamowego Facebooka – przeczytasz o tym poniżej.

  • Save
Stackla – narzędzie do content marketingu

Stackla to kolejne narzędzie, które oferuje turbo oszczędność czasu i wzrost efektywności. Jak?

Pomaga zarządzać treściami dotyczącymi Twojej marki. Innymi słowy, pomaga wybrać te posty, wpisy, które warto udostępnić, oznaczyć, czy podpiąć dany produkt do sklepu na Instagramie. Normalnie robi to człowiek, który optymalizuje dajmy na to kampanię dla marki odzieżowej. Zmienia targetowanie, kreację, nagłówki, cel, umiejscowienie. Tu pojawia się pytanie:

Kto jest w stanie szybciej przetestować wszystkie możliwe warianty, jakie oferuje np. system reklamowy na Facebooku? Algorytm samo uczący, czy człowiek?


💡 CIEKAWOSTKA: Algorytm rozwijany przez OpenAI ograł graczy w popularną grę strategiczną Dota 2. Wideo zapis z 5 pojedynków możesz zobaczyć na Twitchu.


Era automatyzacji w świecie, gdzie większość rzeczy jest przewidywalna

Opisana wcześniej firma Stitch Fix przewiduje kolejne ubrania dla konsumentów, GPT-2 generuje kolejne słowa dowolnej historii, dlaczego nie przewidywać najlepszych ustawień kampanii na Facebooku lub zestawu słów kluczowych do SEO?

Facebook od regularnie udostępnia nowe narzędzia do automatyzacji Facebook Ads. Automatyczne tworzenie reklam, reguły do automatycznego wyłączania. Wszystko idzie w kierunku auto.

Jak wygląda tworzenie kampanii reklamowej na Facebooku przez człowieka?

Określasz cel kampanii, grupę odbiorców, budżet, umiejscowienie reklamy, kreację i targetujesz na podstawie dziesiątek możliwości. Na podstawie zainteresowań, wykształceniu, poglądach – wszystkie możliwości znajdziesz tu. Dodatkowo możesz tworzyć zależności wykluczając określone parametry np. wyklucz wszystkich mężczyzn poniżej 20 roku życia.

To oczywiście dużo uproszczony schemat, ale rozumiesz, prawda? 🤔

Możliwości i liczba wariantów na poziomie targetowania jest mnóstwo. Oczywiście, doświadczenie specjalistów to jedno, ale skoro zgadzamy się (a zgadzamy?), że algorytm jest szybszy, precyzyjniejszy to…? Zmierzam do tego, że systemy typu Smart Fast Tony wpisują się idealnie w to, co oferuje technologia marketerom. Mniej czasu na „głupie” ustawienia panelu reklamowego, więcej na kreatywne rozwiązywanie problemów.

  • Save
Smart Fast Tony – automatyczne zarządzanie kampaniami na Facebooku

Poznaj Leadzę

Leadza to narzędzie, które łączy w sobie mój ulubiony obszar, czyli chatbota i sztuczną inteligencję. Po połączeniu otrzymujemy prywatnego asystenta, który zoptymalizuje Twoje kampanie Facebook Ads i zwiększy ich skuteczność.


  • Save
Leadza Bot – wypróbuj.

Jak działa Leadza?

Leadza codziennie analizuje efekty Twoich kampanii. Na podstawie wskaźników (wyników) rekomenduje lepsze ustawienia np. zmianę grupy odbiorców. Dodatkowo otrzymujesz predykcję jak dana zmiana przełoży się na wynik np. obniżenie kosztu pozyskania leada. To wszystko dostępne z poziomu Messengera. Czego chcieć więcej?

Jedyne, o czym musisz pamiętać, to by na karcie podpiętej do konta reklamowego były pieniądze 🙂


Rozszerzona rzeczywistość

💡 Według raportu Gartnera ponad 100 milionów konsumentów dokona zakupów wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość.

Snapchat, dzięki AR (augmented reality) zawdzięcza swoją żywotność, a AR dzięki Snapchatowi zawdzięcza swoją ekspozycję. W 2015 roku Snapchat zaprezentował Snap Lenses, które umożliwiały poza nakładanie filtrów także na edycję świata rzeczywistego.

Nie da się ukryć, że mam słabość do chatbotów i jestem ich wielkim entuzjastom. Byłbym jednak ślepy, gdyby nie dostrzegał możliwości i potęgi, jakie oferuje rozszerzona rzeczywistość – szczerze to nie śpię po nocach na samą myśl i dużo, bym oddał za opanowanie narzędzi do ich tworzenia.

  • Save

O rozszerzonej rzeczywistości długo myślałem przez pryzmat durnych efektów i masek na Snapie czy Insta. Gdy wyjąłem głowę poza to dostrzegłem szereg benefitów w życiu codziennym. Nieubłaganie wypatruję książki, która zaoferuje dodatkowe doświadczenia za pomocą markerów AR w postaci np. wizualizacji opisanej historii. Myślę, że wielu fanów Harrego Pottera sięgnęłoby po taką historię raz jeszcze.

Chatboty są na topie, ale AR to będzie duże bang. Jeszcze chwila i wybuchnie.

Zakup roweru przy wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości.

Co to jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość (z ang. Augmented Reality, w skrócie AR) jest to zjawisko, które za pomocą kamery w aparacie telefonu komórkowego zmienia lub poprawia widoczny świat rzeczywisty. Główna różnica pomiędzy rozszerzoną rzeczywistością a wirtualną rzeczywistością (VR) jest taka, że AR nakłada warstwy na świat rzeczywisty, a nie go kreuje – w przeciwieństwie do VR, gdzie wszystko jest wirtualne. Na rozwój, a raczej jej adaptację rozszerzonej rzeczywistości ma wpływ szereg czynników m.in. rozwój technologii 5G, który zapewni szybszy przesył danych, który poprawi użyteczność i możliwości samej technologii.

  • Save
Liczba użytkowników AR i VR – źródło.

Rozszerzona rzeczywistość w marketingu

Jej zastosowanie w świecie otwiera całkowicie nowe możliwości. Zmienia ona całkowicie sposób myślenia np. o komunikacji produktów. Nie bez powodu wcześniej wymienione marki z kategorii beauty przejmują firmy z technologią do AR. W ramach inspiracji polecam wideo poniżej.

👥 Dołącz do polskiej 🇵🇱 grupy na Facebooku Augmented Reality Marketing


Sprzedaż a rozszerzona rzeczywistość

Branża beauty wydaje się naturalną kategorią do zastosowania rozszerzonej rzeczywistości. Tak naprawdę cały retail (sprzedaż) otrzymuje nowe możliwości prezentowania swoich produktów. Mówi się, że to Instagram jest kanałem, który ma podkreślić walory produktu i generować sprzedaż – mowa o cechach zewnętrznych.

  • Save
Aplikacja Nike za pomocą AR zmierzy Twój rozmiar buta – dowiedz się więcej.

Gucci, Nike

Gucci w swojej aplikacji umożliwia przymierzenie wybranego modelu butów przed ich zakupem. Dzięki temu konsument może zobaczyć jak będą wyglądały buty z danymi spodnami, czy po prostu będą pasowały.

Nike oprócz pomocy z dobraniem odpowiedniego rozmiaru buta wspiera także sprzedaż. Za pomocą chatbota na Messengerze i efektów AR umożliwia zobaczenie butów przed zakupem w specjalnej wizualizacji. Całość dodatkowo zawiera element grywalizacji. Użytkownik, aby odblokować zakup butów, musi podać specjalny kod w bocie na Facebooku – swoją drogą chatboty to świetne narzędzie do grywalizacji.

Przykład Nike’a możesz zobaczyć poniżej, a wiele innych przykładów znajdziesz na stronie botterstock.com

  • Save
Nike – źródło.

Na początku wspomniałem, że Snapchat zawdzięcza dzięki rozszerzonej rzeczywistości swoją żywotność. Jak wynika z wyników finansowych Snapchat regularnie od 7 miesięcy zyskuje na popularności. Jak myślisz, dlaczego?

Wszystko, dzięki filtrom do zmiany płci. Materiały wideo przy ich wykorzystaniu zyskują wysoką popularność (treści wirusowe) co przekłada się na popularność aplikacji.

Ponad 75 procent populacji Stanów Zjednoczonych w wieku 13-34 lat korzysta dziś ze Snapchata.

Evan Spiegel, Snap. Inc.

👀 Przeczytaj więcej na temat wyników finansowych Snapchata.

Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie Facebook zaczął rozwijać Spark AR Studio – darmowe narzędzie do budowy efektów AR na Facebooku i Instagramie. W ostatnim okresie otworzył dostęp dla twórców masek na Instagramie, co stanowi realną konkurencję dla Snapchata.

🔍 Maski i efekty na Snapchacie zbudujesz za pomocą narzędzia Lens Studio.

W przypadku, gdy rozmawiamy o rozszerzonej rzeczywistości to zawsze jest mi turbo miło wspominać polską firmę – Bot Like You, która jako jedna z nielicznych na świecie może pochwalić się globalnymi kampaniami z wykorzystaniem AR.

Ukłony Paw i cały zespół za egzekucję – ich realizacje znajdziesz m.in. na Lenslist.


Chief Technology Marketing Officer, czyli technologiczny CMO

Obiecuję, że to ostatni akapit. Długo myślałem, czy w wieku 27 lat, bez doświadczenia na stanowiskach z kategorii C-level wypada mi poruszać ten temat. Niemniej to idealna klamra, która zamyka ostatnie 20 minut Twojej lektury, więc pozwól, że kilka ostatni zdań będzie dotyczyło transformacji w organizacji.

Nie bez powodu wspomniałem o cechach pracownika przyszłości. Technologia wykształca nowy zestaw kompetencji, którym się posługujemy. Dostarcza tym samym nowych reguł, które definiują dotychczasowy świat np. oddajemy algorytmom decyzję o uruchomieniu kampanii na Facebooku. Kotler definiując marketing powiedział, że zadaniem marketingu jest generować zysk i dostarczać wartość.

  • Save
#CMOInsights – źródło.

Technologia spełnia jedną nadrzedną rolę, o której nie wspomniałem wcześniej. Pozwala dostarczać wysoce spersonalizowane doświadczenia konsumentom. Algorytmy, rozpoznawanie i manipulowanie obrazem, rozszerzone rzeczywistość to narzędzia, które mają zapewnić niesamowity serwis do produktu lub usługi. Oczywiście, gdy odrzucimy szeroką listę afer z technologią w tle jak np. te przedstawione w filmie Hakowanie Świata, to świat w połączeniu z technologią jest świat niemal idealnym.

Zmierzam do tego, że współczesne narzędzia marketingowe wykształciły potrzebę zasypania luki kompetencji. Połączenia dotychczasowych taktyk z nową, otaczającą rzeczywistością, gdzie algorytmy i nowe technologie pomagają budować silne marki.

O zmieniającej się roli CTMO możesz przeczytać tu i, tu i tu.


Digital DNA

Niemal wszystkie wyżej wymienione marki są przykładami digitalizacji swojego DNA (składnik marki). W ten sposób zaszczepiają technologię jako element DNA marki. To m.in. z tego powodu często słyszymy, że gigant kupił malutki startup, który rozwija określoną technologię np. przejęcie ModiFace przez L’Oréal.

Wspominał o tym CMO L’Oréal, a w 2014 roku (5 lat temu!) na łamach HBR pisała o tym Mei Lee – Global Marketing Leader w Alibaba Group (jedno z największych przedsiębiorstw na świecie). Sam widzisz, że technologia zmienia oblicze gry.


Kilka słów na koniec od autora

Szczerze? Pisząc ten tekst zdałem sobie sprawę, że to, co robię na co dzień jest po prostu zajebiście ciekawe. Z tego względu pisanie tego tekstu zajęło mi kilkanaście dni, ale mam nadzieję, że było warto. Będę turbo wdzięczny, jeżeli uznasz, że ten wpis faktycznie warto udostępnić – wielka piątka dla Ciebie! 🙂

Dodatkowo zapraszam do dyskusji. Czy technologia zabierze magię marketingu? Chętnie poznam Twoje zdanie na temat zmian, które bez dwóch zdań możemy zaobserwować. Kombinacja technologii i marketingu to świat turbo inspirujący, otwierający nowe możliwości, dostarczający mnóstwa narzędzi i kształcący nowe kompetencje, ale, to wciąż marketing. Warto o tym pamiętać. Parafrazując:

Marketing to wojna na kreatywność,
a nie technologie.

Chcę Ci tylko powiedzieć, że niezależnie czy posiadasz chatbota, sprzedajesz buty za pomocą rozszerzonej rzeczywistości, współtworzysz algorytm ze sztuczną inteligencją to marketing wciąż zaczyna i kończy się w głowie. Koncząc i odpowiadajac na pytanie, czy z romansu technologii z marketingiem będą dzieci? Oby jak najwięcej. 

Yo 👋

  • Save
Marketing to nauka, gdzie niektóre prawa są niezmienne.
Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing 😏. Tak mi zostało. Zawodowo pracuję w Brand24, a do swoich ziomków wołam boty. Tak wyszło, że moja słabość to technologia 🤖 Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

290 Shares
Copy link