Twórcy chatbotów mają za sobą aktywny grudzień. Wszystko za sprawą zmian, które zaczęły obowiązywać od 16 grudnia i mają związek ze zmianami w unijnych przepisach dotyczących prywatności oraz dyrektywą ePrivacy, która weszła w życie 21 grudnia. Zmiany dotyczą EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), a więc obowiązują także w Polsce.

W dalszej części wpisu znajdziesz checklistę, która pomoże Ci przystosować Twojego bota do nowych wymogów.

Kogo dotyczą zmiany?

Jeżeli spełniasz jeden z poniższych wymogów, to oznacza, że niezbędne jest dostosowanie Twojego bota do nowych zasad:

  • Strona na Facebooku połączona z Twoim botem znajduje się w Europie,
  • Strona na Facebooku połączona z Twoim botem ma administratorów w Europie,
  • Twój bot będzie wchodził w interakcję z użytkownikami z Europy.

Europa odnosi się do 31 krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): 27 krajów z Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechtensteinu i Wielkiej Brytanii.

Jakie funkcje komunikatora się zmieniły?

Aby zachować zgodność z nowymi europejskimi przepisami, niektóre funkcje Messengera nie działają już w chatbotach spełniających którekolwiek z kryteriów wymienionych wyżej.

Innymi słowy: jeżeli Twój fanpage, z którym połączony jest Twój bot – lub którykolwiek z administratorów fanpage’a – znajduje się w dotkniętych krajach europejskich, następujące funkcje nie będą dostępne w Messengerze dla żadnego z Twoich użytkowników.

Jeśli Twoja strona i administratorzy nie mają siedziby w żadnym z krajów europejskich, których dotyczy problem, ale niektórzy lub wszyscy użytkownicy z nich pochodzą, to następujące funkcje (wymienione poniżej) nie będą dostępne dla tych użytkowników. 

  1. Wideo i audio – Twój chatbot nie będzie mógł wysyłać i generować załączników audio lub wideo. Z grafik można nadal korzystać.
  2. Powiadomienia jednorazowe (One–Time Notification API) – nie będziesz mieć możliwości proszenia użytkowników o zapisanie się do jednorazowych powiadomień. Wysyłka wiadomości do użytkowników, którzy wyrazili zgodę na Powiadomienie Jednorazowe przed 16 grudnia, także nie można wysłać wiadomości.
  3. Menu Główne (Persistent Menu) – użytkownicy nie będą mogli korzystać z głównego menu.
  4. Animacja pisania (Typing) – animacje pisania używane pomiędzy kolejnymi komunikatami bota lub podczas sesji czatu (Live Chat Plugin) nie będą wyświetlane.
  5. REF Linki – użytkownicy nie będą mogli uzyskać dostępu do treści chatbota za pośrednictwem linków prowadzących bezpośrednio do danego miejsca w bocie. Nadal możliwe jest wysyłanie linka do bota np. https://m.me/goldenbowsolutions.

Różnice pomiędzy desktop a mobile

Nowe zmiany są o tyle zakręcone, że część z nich dotyczy wersji desktopwej. Galerie, przyciski (Button) czy wtyczka do wybierania daty (skorzystaj z darmowego szablonu) będą dostępne tylko na urządzeniach mobilnych.

Jest to o tyle problematyczne, że Messenger nie zwraca informacji o urządzeniu, z którego korzysta użytkownik podczas interakcji z Twoim chatbotem, więc rekomenduję, aby te zmiany wprowadzić dla wszystkich użytkowników.

Funkcje takie jak JSON API, subskrypcja RSS oraz Przypomnienia z Koszyka (Shopify) będą nadal normalnie funkcjonować, o ile nie zawierają nieobsługiwanych elementów z listy powyżej, np. JSON nie generuje elementu galerii dla użytkowników korzystających z Messengera na komputerze.


Facebook Ads – co się zmieniło?

Zmiany zasad Messengera mogą na Ciebie wpłynąć, jeśli wyświetlasz reklamy na Facebooku, które:

  • Pochodzą ze stron Facebooka z dowolnego z dotkniętych krajów europejskich,
  • Reklamy są skierowane do odbiorców w jednym z dotkniętych krajów europejskich.

Oznacza to, że jeśli wśród odbiorców Twoich reklam jest choćby jedna osoba lub segment w dotkniętym kraju europejskim, wymienione poniżej funkcje reklam nie będą działać.

Podczas wyświetlania reklam niedostępne będą:

  1. Cele reklamowe: Wiadomościruch i konwersje:
    – Optymalizacja pod kątem konwersacji
    – Optymalizacja pod kątem potencjalnych klientów
  2. Szablon wiadomości Pozyskiwanie Kontaktów
  3. Możliwość wysyłania wiadomości sponsorowanych kierujących do określonego bloku w bocie.
  4. Przyciski (zamiast tego możesz użyć szybkich odpowiedzi Quick Reply).

Cytując oficjalną dokumentację Facebooka:

Nadal możesz wyświetlać reklamy przenoszące do wiadomości za pomocą wymienionych niżej opcji zamiennych.

  • Zamiast optymalizacji pod kątem konwersji i pozyskiwania kontaktów możesz skorzystać z optymalizacji pod kątem kliknięć linku.
  • Zamiast szablonu Pozyskiwanie Kontaktów możesz użyć szablonu Rozpoczynanie konwersacji.

Jak przystosować swojego chatbota do nowych wymogów? Checklista.

Chatfuel niebawem udostępni atrybut systemowy, za pomocą którego będziesz mógł rozdzielić użytkowników pochodzących z Europy i spoza. Dzięki temu zapewnisz jeszcze lepsze doświadczenia Twoim użytkownikom, wyświetlając im dozwolone elementy np. galerie czy reklamy z wykorzystaniem ref-linków.

Aby dopasować swojego chatbota do nowych zasad, to musisz usunąć następujące funkcje, które nie będą już obsługiwane dla użytkowników w krajach europejskich.

  • Materiały audio i wideo – konieczne usunięcie elementów, które generują pliki audio lub wideo.
  • Menu Główne (Persistent Menu) – konieczne usunięcie.
  • Powiadomienia jednorazowe – konieczne usunięcie.
  • Zdjęcia profilowe użytkownika (wszystkie inne informacje o profilu użytkownika, w tym lokalizacja, strefa czasowa, płeć oraz imię i nazwisko, są nadal dostępne) – jeżeli w komunikacji wykorzystujesz atrybut odpowiadający za zdjęcie profilowe, to należy je usunąć.
  • Animacja pisania – niedostępna na wersji desktop.
  • Przyciski (button) i galerie – nadal będą widoczne na urządzeniach mobilnych, lecz są niedostępne na desktopie.

Elementy tekstowe, szybkie odpowiedzi (Quick Reply), obrazy i wtyczka Save User Input będą nadal dostępne. Korzystanie z JSON API lub Broadcasting API jest nadal możliwe, lecz pod warunkiem, że nie wysyłasz elementów niedostępnych.

Dodatkowe materiały

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących chatbotów na Messengerze możesz napisać do mnie na czesc@czechu.pl. Postaram się pomóc i doradzić, by Twój bot spełniał wymogi Facebooka.

Tekst powstał na podstawie wpisu: https://chatfuel.com/blog/posts/messenger-euprivacy-changes

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

26 Shares
Copy link