Messenger wciąż się zmienia. Facebook szuka idealnego balansu pomiędzy użytecznością a ilością nadużyć, które stosują marki na Messengerze. Od 4 marca 2020 roku zaczną obowiązywać nowe reguły, które w szczególności zmienią dotychczasową komunikację z udziałem botów na Facebooku. W najnowszym odcinku podcastu tłumaczę nowy regulamin, nowe zasady oraz jak się do nich przygotować. Poniżej znajdziesz także opis tekstowy wraz z grafikami. 


Marketing, Technologia, On: 003. Nowy regulamin Messengera. Posłuchaj.

Posłuchaj na: Spotify | iTunes | Google Podcast | Spreaker


Zanim zaczniemy nie mogę sparafrazować Palucha:

Nie chodzi o boty, a o samo podejście.

🔍 Oficjalny regulamin oraz dokumentację Messengera znajdziesz tutaj.

Przypomnę tylko, że ostatnie zmiany w regulaminie miały miejsce 29 sierpnia. Dotyczyły one głównie nałożenia wymogu weryfikacji na wszystkie chatboty, które chciały komunikować się z użytkownikami poza oknem 24-godzinnym. Wspominam o tym nie bez powodu. Nadchodzące zmiany to początek zmian w obrębie całego ekosystemu Facebooka, które można zaobserwować od dłuższego czasu.

  • Save
„Ta funkcja zostanie wycofana 4 marca 2020” – to chyba tłumaczy wszystko.

Messenger Marketing

Messenger na przestrzeni ostatnich 5 latach zmienił się diametralnie. Z irytującej aplikacji, której wymaga Facebook, by móc korzystać z serwisu, aż do superaplikacji – o tej idei pisał Czarek i turbo polecam, się z nią zapoznać, by lepiej zrozumieć kontekst zmian w Messengerze.

Messenger to przede wszystkim drugi najpopularniejszy komunikator na świecie. Korzysta z niego ponad 1,3 miliarda ludzi na całym świecie. W Polsce statystyki prezentują się następująco (źródło):

  • Save

Nic więc dziwnego, że marki coraz chętniej eksplorują ten kanał. Narzędzia do budowy botów jak Chatfuel sprawiły, że na Messengerze jest ponad 300 000 aktywnych botów.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie są najważniejsze zmiany, które zaczną obowiązywać od 4 marca 2020 na Messengerze?
  • Czym jest Standardowa Wiadomość?
  • Jakie są nowe znaczniki?
  • Nowe zasady dla Znacznika Subscription.
  • Wiadomości Sponsorowane na Messengerze.
  • Czym jest One-Time Notification?

Posłuchaj podcastu lub jak wolisz, to przeczytaj artykuł.

3 odcinek podcastu „Marketing, Technologia & On”

Na początek zachęcam, by zapoznać się z zasadami platformy Messengera. To dosłownie 9 punktów. Znajdziesz tu m.in. zapis o wymogu wypisu z chatbota. Jego brak to łamanie regulaminu Facebooka, prawda Onet.pl?


Najważniejsze zmiany, które zaczęły obowiązywać od 4 marca 2020 na Messengerze.

Oto najważniejsze zmiany w zasadach dotyczących wysyłania wiadomości w Messengerze z udziałem botów na Facebooku.

1. Wiadomości Standardowe (wysyłanie wiadomości)

Od 4 marca zniknęła możliwość wysyłania dodatkowej wiadomości w ramach tzw. Okna 24+1. Marki będą miały tylko 24 godziny na wysłanie odpowiedzi do użytkownika. W ramach 24 godzin będzie można wysłać teoretycznie nieograniczoną liczbę wiadomości, które mogą zawierać treści promocyjne.

Oznacza to, że od 4 marca 2020 roku chatboty mogą wysyłać wiadomości do użytkowników tylko w ciągu 24 godzin od ich ostatniej interakcji. Wiadomość 24+1 pozwalała na wysłanie 1 dodatkowej wiadomości po upływie 24 godzin, jednak po tych zmianach ta funkcja zostanie wycofana, a pojawił się interfejs One-Time Notification, o który piszę poniżej.

Zasada Wiadomości Standardowej w ramach 24-godzinnego okna nie jest niczym nowym i ta zasada obowiązuje na Messengerze od samego początku.


2. Znaczniki Wiadomości

Znaczniki, czyli Tagi zostają uproszczone. Z 17 dotychczasowych zostały tylko 4, które pozwolą na komunikację z użytkownikiem poza obowiązującym oknem 24-godzinnym. Więcej o znacznikach przeczytasz tutaj.

W grupie 4 nowych znaczników pojawił się nowy, który jest dostępny w wersji beta – Human Tag. Nowy znacznik pozwoli na wysłanie wiadomości w ciągu 7 dni. Nowy znacznik na Messengerze umożliwi na ręczną odpowiedź administratorowi fanpage’a na wysłane zapytanie przez użytkownika.


  • Save


3. Znacznik Subscription

Od 4 marca 2020 znacznik Subscription zarezerwowany będzie tylko dla serwisów informacyjnych zgodnych z Facebook News Page Index (NPI).
To zasadnicza zmiana, gdyż do tej pory znacznik Subscription pozwalał na tworzenie m.in. newsletterów markom, twórcom. Od 4 marca wysyłanie wiadomości po upływie 24 godzin zostanie zarezerwowana tylko dla stron, które przejdą weryfikację NPI. W każdym innym wypadku będzie trzeba skorzystać z Wiadomości Sponsorowanych.

Z tego powodu jestem zmuszony m.in. przebudować Prasówkę zSieci, gdyż po zmianach będzie ona niezgodna z regulaminem. To zasadnicza zmiana w obrębie Messengera. Wspomniałem na początku o podejściu. Wymienione tu zmiany to pochodna m.in. integracji Instagrama, WhatsAppa i Messengera. Ten ostatni będzie wspierał przede wszystkim obsługę i utrzymanie klienta.

4. Wiadomości Sponsorowane (Sponsored Messages)

Gdy nie wiadomo, o co chodzi, to na pewno chodzi o…? No właśnie. Znikają wiadomości +1 (poza oknem 24-godzinnym), ale zamiast tego Facebook proponuje Wiadomości Sponsorowane (Sponsored Messages), które pozwolą na wysłanie wiadomości poza limitem 24-godzinnym.

  • Save

Mimo wszystko, to wciąż (Wiadomości Sponsorowane) bardzo tania i angażująca forma ponownego dotarcia do użytkownika. Messenger jako platforma się zmienia, ale to wciąż turbo atrakcyjny kanał komunikacji. Po prostu bardziej świadomy.


Co to są Wiadomości Standardowe?

Wspomniałem, że marki będą miały tylko 24 godziny na wysłanie wiadomości. Oznacza to, że od 4 marca firmy mogą tylko w ciągu pierwszej doby wysłać ponowną/ponowne wiadomości do użytkownika. Wiadomości Standardowe mogą zawierać w sobie treści o charakterze promocyjnym i nie ma ich limitu.

  • Save

To, co zasługuje na uwagę to fakt, że limit 24 godzin można ponownie resetować, czyli poniekąd ponownie przedłużyć limit 24 godzin.

Lista akcji w bocie, które pozwalają na wysyłanie Standardowych Wiadomości (z oficjalnej dokumentacji):

  • Użytkownik wyślę wiadomość do Twojej strony,
  • Użytkownik kliknie przycisk CTA, który zapoczątkuje rozmowę w Messengerze,
  • Użytkownik kliknie przycisk Wyślij wiadomość umieszczony w reklamie, który rozpocznie rozmowę w Messengerze,
  • Użytkownik rozpocznie rozmowę w Messengerze z Twoją stroną za pomocą plug-inów takich jak Send to Messenger lub Checkbox Plugin,
  • Użytkownik kliknie bezpośredni link otwierający rozmowę w Messengerze,
  • Użytkownik skomentuje post, gdzie są włączone reguły do automatyczne odpowiadania.

Czym są Znaczniki na Messengerze?

Znaczniki wiadomości na Messengerze pozwalają na wysyłanie określonego typu wiadomości do użytkownika poza oknem 24-godzinnym. Wiadomości wysyłane z jednym z 4 znaczników nie mogą zawierać treści o charakterze promocyjnym. Znaczniki nie umożliwiają na wysyłanie ofert z kuponami, rabatów. Łamanie regulaminu może w efekcie doprowadzić do zablokowania Twojego bota, a w konsekwencji do zablokowania całej strony.

  • Save

Znaczniki wiadomości na Messengerze

Po zmianach w styczniu na Messengerze dostępne będą 4 znaczniki wiadomości.

  • Save

Znacznik Subscription

Znacznik Subscription na Messengerze umożliwia na wysyłanie wiadomości w formie regularnych aktualizacji. Wiadomości są wysyłane do subskrybentów, którzy wyrazili na to zgodę. Do uzyskania znacznika Subscription niezbędna jest przejście weryfikacji przez Facebook – ta funkcja jest dostępna w Ustawieniach fanpage’a, w zakładce Platforma Messengera.

Od 4 marca o znacznik Subscription będą mogły ubiegać się tylko strony z aktualnościami np. wydawcy, którzy będą musieli zweryfikować swój fanpage za pomocą Facebook News Page Index (NPI).

  • Save

Strony, które pomyślnie przejdą weryfikacje, będą mogły regularnie wysyłać wiadomości do użytkowników poza 24-godzinnym limitem. Warto tu zaznaczyć, że wiadomości wysyłane ze znacznikiem Subscription mogą mieć charakter informacyjny, a nie promocyjny. Znacznik Subscription zabrania wysyłać wiadomości z ofertami, kuponami, rabatami, czy na marketing afiliacyjny.


Wiadomości Sponsorowane

Jak mawiał Śp. Janusz Wójcik:

Kasa misiu, kasa.

Janusz Wójcik

Miejmy nadzieję, że Wiadomości Sponsorowane będą działać lepiej niż oficjalna dokumentacja. Tym bardziej że wiadomości sponsorowane są płatne.

  • Save
Nie działa.

Wiadomości Sponsorowane na Messengerze umożliwiają markom na ponowne zaangażowanie użytkowników, którzy do tej pory otworzyli okno rozmowy z Twoim fanpage’em. Wiadomości Sponsorowane mogą być wysyłane poza limitem 24-godzinnym i mogą mieć charakter promocyjny i sprzedażowy. Jak wyglądają Wiadomości Sponsorowane?

  • Save
https://www.adweek.com/digital/sponsored-messages-facebook-messenger-expansion/

Dobrnęliśmy do końca

Opisane zmiany dotyczą przede wszystkim zmian, które dotyczą bezpośrednio botów. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że Messenger stracił, ale w moim odczuciu to zmiany na dobre – a jakie są Twoje odczucia?

Tym samym nie pozostaje mi nic innego jak życzyć skutecznych wdrożeń i jeszcze lepszych wyników z udziałem botów. Do następnego,

Yo 👋

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

83 Shares
Copy link