Yo! To najdłużej realizowany pierwszy odcinek podcastu ever, ale nie przedłużam, bo tak samo jak się jaram, tak samo jestem przerażony, że po raz kolejny…

Właśnie w taki sposób zaczyna się pierwszy odcinek mojego podcastu „Marketing, Technologia, On”, w którym staram się przekonać, że warto zainteresować się chatbotem. Idąc dalej, mam nadzieje, że udało mi się zaszczepić myśl, że automatyzacja i wykorzystanie botów to słuszny kierunek.

Pierwszy odcinek podcastu Marketing, Technologia, On, w którym postaram się Ciebie przekonać, dlaczego potrzebujesz chatbota. Dowiesz się czym chatbot jest, a dodatkowo zastanowimy się wspólnie, gdzie dziś jest technologia…i dlaczego tak bardzo nam (konsumentom) uciekła.

Dodatkowo poznasz narzędzia, dzięki którym rozpoczniesz swoją przygodę z chatbotami. Nie zabraknie także książek oraz 3 case studies, które mam nadzieję przekonają Cię, że warto zainteresować się automatyzacją.

Po przesłuchaniu odcinku dowiesz się o:

  • Prawo Moore’a
  • Gdzie jest dziś technologia, a biznes?
  • Czym jest chatbot?
  • Jaką rolę pełnią chatboty?
  • Jak zacząć swoją przygodę z chatbotami?
  • Poznasz historię 3 chatbotów i ich historie sukcesu.

Dodatkowo dorzuciłem książkę i zestaw statystyk, które mam nadzieję zainteresują Cię, by na następnym planowaniu z zespołem poruszyć temat botów – no dobra, trochę przesadzam, ale zaufaj, że chatboty to nieuniknione dobro. Nie przedłużam i zapraszam do wysłuchania pierwszego odcinka.

Transkrypt i linki z odcinka znajdziesz poniżej.

  • Podcast dostępny na Spotify:
001: Dlaczego potrzebujesz chatbota?
  • Podcast na Spreaker:

Podcast pojawi się także na iTunes oraz Google Podcast.
Czekam tylko na akceptację i zaktualizuję, gdy tylko się uda. 🙌


Transkrypt odcinka:

Yo! To najdłużej realizowany pierwszy odcinek podcastu ever, ale nie przedłużam, bo tak samo jak się jaram, tak samo jestem przerażony, że po raz kolejny… A nie ważne. 

To podcast o marketingu, technologii z naciskiem na technologię. Nazywam się Mateusz Czech, a niektórzy twierdzą, że jestem botem. Zapraszam Cię do pierwszego odcinka, w którym opowiem Ci o tym, dlaczego potrzebujesz chatbota? 

Zanim jednak dojdziemy do chatbotów to mam dla Ciebie anegdotę. 

O łopacie.

Idealnie oddaje sedno wykorzystania technologii marketingowych, które sprawiają, że możesz więcej, szybciej i taniej. 

Przy okazji pierwszą rzecz, którą możesz zanotować poza informacją, żeby udostępnić ten podcast to później śmiało sięgnij po książkę autorstwa Martina Forda, Świt Robotów skąd pochodzi ów historia. To książka, która dobitnie pokazuje, gdzie sztuczna inteligencja zabierze pracę, ale o tym później. 

Martin Ford – Świt Robotów. Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Zanotowane? 

To czas na łopatę i postać Miltona Friedmana – ekonomista amerykański, twórca monetaryzmu, laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii. Martin w latach 60 wyjechał do Azji nadzorować przetarg na roboty drogowe. Lata 60’, więc jak myślisz, w jaki sposób budowano wtedy drogi? 

No właśnie, Martin był podobnie zdziwiony, gdy zobaczył, że zamiast koparek robotnicy kopali dół pod fundamenty za pomocą łopat. Szpadel, łopata, szufla z ziemią i do taczki. 

Chyba nie muszę mówić jak wyglądała mina Miltona, który był chodzącym Excelem, więc nie trudno było mu policzyć ile pieniędzy pochłaniała budowa. Zdziwiony sytuacją zapytał, dlaczego nie kopią za pomocą koparek – przecież to szybciej, taniej i po prostu wygodniej? 

W odpowiedzi usłyszał, że taki jest zapis i pracownicy muszą tak pracować. 
Milton uśmiechnął się tylko i skwitował, że skoro tak to, czemu nie damy im łyżek skoro i tak pracują nieoptymalnie.

To historia, która idealnie oddaje sens wykorzystania chatbotów i współczesnych technologii marketingowych, których celem nie jest zabranie Tobie pracy, a wręcz przeciwnie.

Jestem zwolennikiem, że technologia jest po to, abyśmy mogli skupić się na tym co kreatywne, a nie powtarzalne, schematyczne i po prostu nudne. Tylko trzeba mieć ich świadomość. 

I tu dochodzimy do sedna, czyli chatbotów i ich wykorzystania w dzisiejszym, jakże szybko zmieniającym się świecie. A skoro mówimy o szybkości to chcę Ci przybliżyć pewne prawo i spokojnie, nie chodzi o kodeks karny. 

Prawo Moore’a. 

Gordon Moore to współzałożyciel marki, którą prawdopodobnie masz pod swoją klawiaturą na laptopie. Mowa o marce Intel. Moore zdefiniował prawo, które wynika wynikające z obserwacji, że ekonomicznie optymalna liczba tranzystorów w układzie scalonym zwiększa się w kolejnych latach zgodnie z trendem wykładniczym. Podwaja się w niemal równych odcinkach czasu. 

Podwaja się w niemal równych odcinkach czasu i przekładając to na ludzki język chodzi o to, że moc obliczeniowa, którą dziś dysponujemy podwaja się co 2 lata. Dzieje się tak od roku 58, kiedy to powstał pierwszy układ scalony, więc do dnia dzisiejszego moc podwoiła się 31 razy. Ciężko to sobie wyobrazić, ale że jedną z nielicznych osób, której słucham z uwagą na konferencja jest Janina Bąk, dlatego postaram Ci się to zobrazować. 

31 podwojeń. 

Wyobraź sobie, że siedzisz w samochodzie. 
W pierwszej minucie ruszasz z prędkością 5 km/h. Przejedziesz w ciągu minuty ok. 83 metry. 
W drugiej minucie moc się zwiększa i zasuwamy już 10 km/h. 
W trzeciej minucie, czyli mamy rok 1964 i jedziemy 20 km/h co przekłada się na 333 metry. 
5 minuta i jedziemy już 80 km/h co daje nam 1 300 metrów. 
W 27 minucie, czyli w 2012 roku jechałbyś już 671 mln km/h. 
W 28 minucie (2014 rok)  robi się ciekawie, bo jedziemy już 11 mln km, ale na sekundę. 
W 29 minucie mln musimy zamienić na tryliony km/s. 
Tak dochodzimy do 2020 roku i, gdybyśmy potrafili wykorzystać pełną moc jaką oferuje technologia to na Marsa dojechałbyś w nieco ponad minutę. 

Musk byłby z Ciebie dumny, ja też, a, że fotoradary w Polsce działają jak NFZ to śmiało. O tym, że technologia dawno wyprzedziła możliwości biznesu będzie w kolejnym odcinku. To skoro (mam nadzieję) już wiesz, że o możliwości technologii są ogromne i nie musisz się martwić o jej rozwój to wróćmy do chatbotów. 

Zasadniczo, skoro to pierwszy odcinek to warto, aby zdefiniować czym ten chatbot jest. 

Chatbot to tak naprawdę program komputerowy, którego zadaniem jest prowadzenie konwersacji z udziałem komputera, który replikuje zachowania ludzkie, np. automatyzując odpowiedzi na powtarzalne pytania. To najprostsza forma, którą możesz śmiało zapamiętać i słowo, że nie będzie wstydu. Ręczę słowem, a w sumie to głosem. 

Chatboty są obecne w wielu kanałach, komunikatorach jak Messenger, WhatsApp, Telegram, Slack, ale może je także spotkać na stronach www, gdzie automatyzują np. proces sprzedaży. Idąc dalej dojdziemy do chatbotów konwersacyjncyh, które nie dość, że automatyzują to co nudne to potrafią rozpoznać kontekst i uczyć się na podstawie prowadzonej konwersacji. To powiedzmy w skrócie najwyższa liga chatbotów. Dlaczego? 

Wykorzystują one technologie do przetwarzania języka – NLP, generowania języka NLG. A jako, że język polski być trudny to sam rozumiesz. Jest to wyższa szkoła jazdy. Kosztowna, ale aktualnie nie ma potrzeby, by siadać do tematu botów i rozmawiać przez pryzmat NLP. A przynajmniej nie w Polsce – język angielski, niemiecki, francuski czy włoski jest o wiele prostszy i tam można mnożyć przykłady, ale na to też przyjdzie czas. 

Tak, więc chatbot to aplikacja komputerowa, która replikuje zachowania ludzkie, abyśmy mogli się skupić na to co kreatywne. Po prostu. 

Nie wiem, czy wiesz, ale na samym Facebook miesięcznie aktywnych jest ponad 300 000 botów, a szacuje się, że jest ich już co najmniej 2x więcej, ponieważ ostatnia oficjalna statystyka pochodzi z 2018 roku, a gdy chodzi o technologię to lata świetlne temu, ale o tym już wiesz. Dodatkowo w 2018 roku wysyłaliśmy ponad 8 miliardów wiadomości, więc chyba nie muszę Cię przekonywać dlaczego boty przeżywają mocne boom? A to dopiero się rozpędza, ale wracając.

Jeżeli udało Ci się zanotować książkę, Prawo Moore’a to śmiało możesz zapisać kolejne narzędzie. Mowa o platformie Drift.com. Platformie do budowy chatbotów na stronę www i jeżeli szukasz narzędzia do automatyzacji obsługi swojej strony to właśnie znalazłeś. 

Drift dobitnie pokazuje różnice pomiędzy automatyczną komunikacją, tradycyjną obsługą przez formularze na stronie. Zapewne doskonale kojarzysz strony z 10 polami do uzupełnienia, 4 checkboxami, by wysłać proste pytanie o godzinę otwarcia, czy proste zapytanie biznesowe. Takie pytanie trafia do CRM’a, potem czeka aż Pan Janusz się nim zaopiekuje i nawet, jeżeli Pan Janusz turbo lubi swoją pracę to pracuje 8h, a czasem bierze wolne. Z botami nie ma tego problemu. Dodam tylko, że nasze tempo życia, dostępność do technologii sprawia, że szybkość reakcji ze strony marki ma dziś znaczenie. 


To właśnie czas reakcji jest wymieniany przez konsumentów jako jeden z głównych powodów sięgnięcia po chatbota. Mało tego, 40% ankietowanych w raporcie Drifta State of Conversational Marketing wskazało na dostępność obsługi 24 h na dobę jako największą zaletę. I teraz nie miałoby to znaczenia, gdy nie fakt, że to najlepszy wynik w porównaniu do kanałów jak e-mail, telefon czy wideo rozmowy. Jest bang? 

To poczekaj, aż opowiem Ci o historiach wdrożenia chatbotów i ich wynikach. 

Chatboty możemy podzielić na ich rolę, którą pełnią. I tu kolejna rzecz, którą warto zapisać, czyli Raport. Polskie Chatboty z 2018, gdzie znajdziesz pełną charakterystykę. 

Na rynku możesz spotkać: 

1. Chatboty powiadamiające
2. Chatboty procesowe
3. Chatboty konwersacyjne

Tak, więc już wiesz czym chatbot jest, jaką rolę mogę pełnić oraz jak je scharakteryzować ze względu na rolę jaką pełnią. Nie mogę pominąć tu także wpisu Cezarego Kuika na temat superaplikacji. Mówiąc inaczej, jeżeli nie słyszałeś to Facebook pracuje nad połączeniem swoich największych kanałów, czyli Messengera, WhatsAppa i Instagrama. 

Oddychaj! 
Nie oznacza, że te aplikacje znikną, ale Facebook chce umożliwić użytkownikom swoich platform na swobodną komunikację pomiędzy nimi. Sam korzystam z Messengera, ale większość mojej rodziny czatuje na WhatsAppie. Dzisiaj muszę specjalnie ściągać aplikację, a docelowo Facebook chce tego uniknąć. Gdyby szukać przykładów na świecie to nie można pominąć 3 komunikatora pod kątem liczby użytkowników, czyli chińskiego WeChata choć na samą myśl o Chinach to chcę się sięgnąć po piwo. 

Niemniej WeChat od dawna oferuje użytkownikom w obrębie 1 komunikatora na wymianę pieniędzy, zamawianie taksi, rozmowy ze znajomymi, granie w gry czy znalezienie partnerki. 

Słuchając tego masz prawo pomyśleć, że przecież do tego są natywne aplikacje jak Uber, Tinder, Messenger, ale co gdybyś miał to wszystko dostępne w 1 aplikacji? 

Można się z tym nie zgadzać, ale zaufaj mi, że to turbo wygodne, a w połączeniu z dostępem do największego medium społecznościowego jest to duże bang i tak samo duże zagrożenie. 

To właśnie z tego względu komunikacja w komunikatorach, gdzie chatboty wiodą prym jest tak pożadana przez marki, a tacy jak ja mają czym zapłacić za kawę. 

Dziś, 4 marca Facebook wprowadził zmiany, które dodatkowo ukierunkowały wykorzystanie Messengera przez firmy. 

Mowa o obsłudze klienta i w dzisiejszym odcinku przytoczę Ci 3 przykłady chatbotów, które z sukcesem realizują założenia i wykręcają tym samym kosmiczny wynik. Musk znowu byłby dumny. 

W raporcie wrocławskiej firmy LiveChat na temat poziomu obsługi klienta możemy wyczytać, że satysfakcja klienta rok do roku zaczyna spadać, a liczba zapytań od konsumentów rośnie. Dokładając do tego fakt, że śr. czas obsługi klienta wynosi ok. 11 minut to szybka matematyka i nagle okazuje się, że 1 osoba jest w stanie obsłużyć ok. 43 klientów podczas 1 dnia. Połączenie spadającej satysfakcji i rosnącej liczby zapytań to...to...to...aż się prosi o chatbota, czyż nie? 

No okej, zawsze powtarzam, że nikt mi na słowo nie wierzy (i dobrze!), dlatego poznaj historię chatbota dla globalnego telekomu. 



No okej, ale jeden przykład to zdecydowanie za mało, dlatego teraz coś dla Pań, choć nie wiem, czy uda mi się opowiedzieć bez zająknięcia o marce ASOS – spróbujmy. 

Chatbot, który generuje zysk dla marki ASOS.


Jak działa? 

Visual search połączony z bazą produktów marki ASOS, a użytkownik otrzymuje wskazany lub przybliżony produkt do wyszukwiania. Prawda, że proste? Efekt po wdrożeniu chatbota:

- Wzrost liczby zamówień o 300%
– Wskaźnik RoAS wyniósł 250%
– 3,5krotny wzrost zasięgu 


No, ale okej – masz prawo jeszcze czuć, że sprzedaż ciuchów to prosta rzecz i wychodzi naturalnie. Okej, to jak Ci teraz powiem, że Nissan za pomocą chatbota sprzedaje samochody? Ford do tego celu wykorzystuje dodatkowo AR, by dotrzeć do młodej grupy docelowej.

Jak sprzedawać samochody przez Messengera? Bardzo prosto. 

Automatyzując to, co powtarzalne, nudne i do tej pory wymagało wejścia do salonu, telefonu lub wysłania maila. Dokładniej mówiąc chatbot Nissana automatyzuje proces obsługi klienta zadając 3 proste pytania: 

– Czy interesuje Cię, któryś z modeli? 
– Jeżeli użytkownik wybrał model pojawiało się pytanie, czy myśli o jego zakupie. 

Następnie są pobierane dane kontaktowe o adresie e-mail oraz numerze telefonu i taki użytkownik trafiał już do obsługi działu sprzedaży.

Pamiętasz historię o łopacie? Nissan wyrzucił łyżki, łopaty, przeskoczył koparki i sięgnął po chatbota. Po prostu.

Efekt? 

Wzrost generowanego zysku x10 z 38 000$ do 380 000$ – robi wrażenie? 

Case study możesz przeczytać tutaj: https://blog.chatfuel.com/nissan-israel-sells-380k-in-first-month-of-launching-chatfuel-bot/

No więc jak sam widzisz, chatboty w obsłudze klienta jak to się mówi: dowożą.

Dowożą – pasuje do Nissana, hehe. 
______

Szczerze mówiąc to mógłbym tu jeszcze opowiadać godzinę i przekonywać Cię, że chatboty to nieuniknione dobro, a sama automatyzacja nie jest taka straszna co mam nadzieję, że liczby dobitnie pokazują. 

Jednak obiecałem sobie i teraz obiecuję Ci, że na końcu każdego odcinka zostawię Cię z praktycznym zestawem narzędzi, bo nie ma nic lepszego niż praktyka. W najgorszym wypadku zdobędziesz doświadczenie, a co w glowie to Twoje. 

Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z chatbotami to polecam Ci: 

1. Botterstock 
2. Chatfuel 
3. Grupę na Facebooku Messenger Marketing.  

Dla osób głodnych i ciekawych jak bardzo technologia jest przed nami to mam dla Ciebie krótki materiał na YouTube na temat komputera kwantowego, przełomu w skali świata, który miał miejsce pod koniec 2019 roku za sprawą Google’a, ale abym się nie rozpędził to po prostu włącz YouTube i wpisz: Astrofaza Komputer Kwantowy, a ja czekam na wiadomość od Ciebie jak bardzo jest to fascynujące. 

No, bo mówiłem już, że ponownie założyłem Instagrama? 

Udanych chatbotów i do usłyszenia za tydzień. 
Yo! 

Materiały dodatkowe (z odcinka):

1. Co to jest chatbot? Mój wpis na Wikipedii.
2. Botterstock 
3. Chatfuel 
4. Grupę na Facebooku Messenger Marketing.
5. Książka: Świt Robotów, Martin Ford. 
6. Komputer kwantowy, Astrofaza – technologia, która zmieni oblicze.
7. Gartner Hype Cycle – 29 trendów, których nie możesz ignorować. 

Nie pozostało mi nic innego jak życzyć sobie, aby każdy kolejny odcinek był coraz lepszy. Tu chciałbym turbo podziękować Dawidowi, który podrzucił super pomysł, aby zanotować 3 rzeczy, które chciałbym w każdym kolejnym odcinku poprawić. Audio i zapis, by uniknąć echa to dwa z nich.

Do usłyszenia w poniedziałek 9 marca, bo właśnie wtedy pojawi się drugi odcinek, gdzie porozmawiamy o trendach. Yo! 🙌

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

0 Shares
Copy link