Jestem entuzjastą nowych rozwiązań i technologii, więc część swojego czasu poświęcam na poszukiwania – kampanii, rozwiązań. W dzisiejszym wpisie zebrałem i opisałem 6 kampanii marketingowych, które opierają się na chatbocie, a dodatkowo mogą się pochwalić statuetką Effie lub Lwem z Cannes 🦁. Jak się uczyć to od najlepszych, a przekonasz się, że to żaden rocket science.

Na Facebooku jest aktywnych ponad 300 000 chatbotów każdego miesiąca, a rola automatyzacji szczególnie w procesie obsługi klienta nabiera na znaczeniu. Marki szukają oszczędności jednocześnie chcąc poprawić poziom obsługi i lojalność klientów. Z drugiej strony konsumenci oczekują coraz to szybszego rozwiązania ich problemu.

  • Save
F8 Facebook for Developers – źródło.

Przypomnę tylko, że to właśnie błąd lub problem jest najczęstszą motywacją po sięgnięcie chatbota.

Komunikatory i ich wykorzystanie w działaniach marketingowych dziś się po prostu opłaca, a dodatkowo otwiera nowe możliwości komunikacji na linii konsument-marka. Czy to trudne? Pozostawiam to Tobie i zapraszam do wpisu.


1. Alepa – Block Wishes

Alepa to sieć sklepów w Finlandii, która postanowiła umożliwić swoim klientom zgłaszanie zapotrzebowania na produkty na półkach swoich sklepów. Całość odbywała się za pomocą chatbota na Messengerze. Użytkownik, który zauważył brakujący produkt w sklepie mógł poprosić o jego uzupełnienie w wybranym przez siebie sklepie.

Jak czytamy, aż 80% zgłoszeń klientów było realizowanych w ciągu 48 godzin od ich zgłoszenia. Alepa w ten sposób na nowo zdefiniowała, w jaki sposób konsumenci mogą definiować podaż na ulubione produkty w ich okolicy.

Za pomocą Messengera użytkownik wprowadzał nazwę produktu, który chciał sprowadzić do swojego lokalnego sklepu, a dzięki integracji z bazą produktów, bot sugerował produkty i umożliwiał jego zamówienie pod wybraną lokalizację za pomocą paru kliknięć.

  • Save
Alepa Block Wishes – kampania z wykorzystaniem chatbota.

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


2. MegaFon – Tulips for Mom

Kampania skierowana dla klientów rosyjskiej sieci MegaFon. Akcja polegała na polegało na spędzeniu 150 minut na rozmowie telefonicznej z mamą w ciągu 1 tygodnia, a w zamian otrzymywało się bukiet tulipanów z okazji Dnia Kobiet.

Celem kampanii było zwiększenie liczby rozmów telefonicznych oraz wydłużenie ich czasu trwania. W ten sposób marka chciała zainicjować dyskusję dookoła kampanii „Tulips for Mom” w mediach społecznościowych i tym samym zwiększyć lojalność opierając komunikację na wartości, jaką niewątpliwie jest kontakt z naszymi najbliższymi.

Grupą odbiorców byli przede wszystkim obywatele Moskwy, którzy przybyli tutaj, aby się uczyć i pracować. Śledzący najnowsze wiadomości, trendy i wydarzenia. Cały dzień spędzają w Internecie, lecz nie mają dużo czasu na rozmowy ze swoimi krewnymi, którzy pozostali w rodzinnych miastach z dala od stolicy. Komunikują się krótkimi wiadomościami za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Czy kampania odniosła sukces?

W sumie 19 200 uczestników wzięło udział w kampanii. Tysiące mam z ponad 100 rosyjskich miast otrzymały kwiaty w Dniu Kobiet, a łącznie wysłano ponad 100 000 tulipanów.

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


  • Save


3. Viber – World Cup on Viber

To jest naprawdę świetne! Marzy mi się taki system w ramach akcji #czytamy53.

Mistrzostwa Świata w piłce nożnej to bez wątpienia wydarzenie, które angażuje setki milionów osób na całym świecie. W Rosji drugim najpopularniejszym komunikatorem jest Viber, więc zbudowano chatbota, który umożliwiał typować wyniki meczów bezpośrednio w komunikatorze. Dodatkowo w bocie stworzono mechanizm do udostępniania wyników w czatach grupowych (Chat Leaderboard Viber), dzięki czemu do akcji można była zaprosić znajomych i przyjaciół. Kampania zaangażowała ponad 4 miliony użytkowników.

Z chatbotem wykonano blisko 200 milionów interakcji, a zabawa polegała na zdobyciu jak największej liczby punktów typując wyniki meczy. Do wygrania był bilet na El Clásico oraz podróż dla 2 osób. Oto rezultaty całej kampanii:

  • Save
World Cup on Viber – kampania z wykorzystaniem chatbota.

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


4. Foxtel – The Wentworth Rat

W piątym sezonie serialu Wentworth postanowiono rozszerzyć fabułę oraz stworzyć i dodać nowego bohatera – chatbota, który przybrał postać Szczura (The Rat) więziennego. Jego zadanie było proste. Przemycać i wysyłać dodatkowe i tajne wiadomości na temat kolejnych odcinków serialu. W ten sposób widzowie mogli dowiedzieć się, co się wydarzy w kolejnych odcinkach, a tym samym marka dodatkowo zaangażowała widownię. Wynik?

Sam chatbot zarejestrował ponad 2,2 miliona interakcji w 211 500 rozmowach, przy czym 1 użytkownik średnio spędził 1 godzinę i 9 minut na rozmowach z „The Rat” w trakcie trwania całego sezonu 5.

  • Save
The Wentworth Rat – chatbot do promocji nowego sezonu serialu.

Serial utrzymał także pozycję 1 na listach stacji telewizyjnej Foxter (był to jeden z głównych KPI) w każdym tygodniu od premiery pierwszego odcinka, aż do finału serii. Dodatkowo chatbot „Wentworth Rat” został nagrodzony brązem w Cannes Lions i zgarnął wiele nagród w konkursach branżowych. Retencja użytkowników wynosiła ok. 95%.

  • Save
Oficjalne case study Facebooka – przeczytaj.

W Polsce warto wspomnieć o kampanii promującej serial „Jestem Franky”, która także wykorzystała chatbota na Messengerze, lecz z braku jakichkolwiek sensownych materiałów nie opisałem tej kampanii szerzej.

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


5. Burger King – Cheesy Chicken Fri

Znowu lądujemy w Rosji i tym razem kampania promująca nowy produkt na platformie VKontakte. W 2018 roku Burger King wprowadził Cheesy Chicken Fri i miał ograniczony budżet na działania komunikacyjne.

Rozwiązaniem było stworzenie chatbota na platformie VKonakte – przodującej platformie, z której korzysta grupa docelowa, do której Burger King chciał dotrzeć. Do komunikacji wykorzystano naklejki w formie kodów na nową przekąskę głównego konkurenta McDonald’s.

  • Save
Burger King – chatbot do rozdawania kuponów.

Grupą docelową kampanii byli młodzi ludzie w wieku od 14 do 25 lat ze średnim dochodem lub niższym. Odwiedzają oni restauracje Burger King, aby zjeść tani posiłek i miło spędzić czas z przyjaciółmi. Doceniają niską cenę, wysoką wartość odżywczą i szybką obsługę. Aktywnie korzystają z mediów internetowych (w tym VKontakte), prawie nie oglądają telewizji. Są przyzwyczajeni do komunikacji elektronicznej i niezależnego wyboru treści. Ponadto docelowi użytkownicy są aktywnie zaangażowani w kampanie promocyjne Burger King, więc czy się mogło nie udać?

Chatboty rządzą! 🤖

Celem sprzedażowym kampanii był uzyskanie wskaźnika ROI na poziomie 250%, co dawało najlepszy wynik spośród pozostałych kampanii marketingowych marki. Celem komunikacyjnym było rozdanie kuponów promocyjnych na nową przekąskę co najmniej 2 500 000 potencjalnym klientom restauracji, bez żadnego budżetu na działania BTL (below the line).

🧠 Co to jest BTL? Są to działania reklamowe precyzyjnie skierowane do klienta indywidualnego poza środkami masowego przekazu (mass media).

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


6. L’Oréal – Beauty Gifter

Personalny asystent, czyli chatbot na Messengerze, który pomaga w procesie sprzedaży dobrać najlepsze produkty. Chatbot wysyłał spersonalizowane wiadomości na podstawie preferencji użytkowników rekomendując produkty 11 marek z portfela marek L’Oréal. Wynik?

  • Save

27-krotnie wyższe zaangażowanie względem komunikacji e-mail, a 82% użytkowników polubiło nowy sposób kupna ulubionych produktów. Chatbot skutecznie wspomagał także uzupełnianie informacji o konsumentach (31%).

🚀 Więcej informacji o kampanii: przeczytaj case study.


To co, widzimy się na Effie?

Wpis możesz śmiało traktować w kategorii inspiracji, bo jestem przekonany, że jeszcze w tym roku zobaczymy rozwiązania reprezentujące Polskę w największych konkursach. Tak jak powiedziałem, nie jest to technologia, która wywraca dotychczasowe reguły gry. Potrzeba tylko trochę edukacji i odwagi, bo wciąż mam wrażenie, że jesteśmy zbyt ostrożni.

Opisane kampanie to tylko te, które zdobywają laury na najważniejszych imprezach w naszej branży. Jeżeli szukasz więcej przykładów wykorzystania chatbotów to przygotowałem pomocne linki.

Udanych chatbotów 🙌

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

34 Shares
Copy link