W drugim odcinku swojego podcastu opowiadam o 9 pomysłach na wykorzystanie chatbota, a w dzisiejszym wpisie chcę Ci pokazać, jak salon kosmetyczny może wykorzystać bota. Benefitów, które płyną z wykorzystania automatyzacji jest sporo, ale dziś skupię się na sektorze beauty. Bez wątpienia to gęsta kategoria, gdzie marki biją się o uwagę konsumentów. Dostępność i łatwość, którą oferują chatboty np. w procesie rekomendacji produktów to pierwszy z benefitów wykorzystania Messengera w działaniach komunikacyjnych marki.

Czy Twoi klienci oczekują od Ciebie spersonalizowanych informacji dotyczących urody? A może chcesz zapewnić możliwość umawiania wizyty bezpośrednio w Messengerze? Jeżeli tak, to w dzisiejszym wpisie pokażę Ci, jak zbudować i wdrożyć takiego chatbota. Wersję demo znajdziesz poniżej.

Jeżeli prowadzisz salon kosmetyczny i jesteś zainteresowany wdrożeniem chatbota dla swojego salonu, to odezwij się do mnie na czesc@czechu.pl.


Jak może działać chatbot do obsługi salonu kosmetycznego?

Niezależnie, czy prowadzisz lokalny salon kosmetyczny, czy zarządzasz siecią salonów w Polsce to chatbot na Messengerze sprawdzi się w każdej skali. Niezależnie czy prowadzisz salon SPA, studio urody czy po prostu oferujesz usługi fryzjerskie, to chatbot pomoże Ci zautomatyzować np. odpowiadanie na najczęstsze pytania, dzięki czemu zaoszczędzisz czas. Dodatkowo bot może służyć, jako narzędzie do rekomendacji produktów do makijażu czy fryzur na podstawie preferencji użytkownika.

Prowadząc lokalny biznes możesz pozyskiwać użytkowników za pomocą komentarzy na Facebooku oraz angażować w formie zabawy np. za pomocą quizów, aby finalnie doprowadzić do skorzystania z usługi. Ponadto, chatbot może pozyskiwać wartościowe informacje, które możesz zintegrować ze swoim systemem CRM, czy budować bazę mailingową.

Korzyści z wykorzystania chatbota dla salonu kosmetycznego:

  1. Dostępność 24/7 – boty są dostępne przez całą dobę, dzięki czemu niezależnie co robisz i gdzie jesteś, to chatbot może pozyskiwać potencjalnych klientów bez udziału człowieka. Chatbot to w pełni skalowalne i automatyczne narzędzie. Za pomocą chatbota możesz dostarczać ważne informacje o Twojej firmie, ale w bardziej angażujący sposób. Możesz udostępniać szczegółowe informacje na temat Twoich produktów lub usług, godzin działania salonu czy wskazówek i cen.
  2. Przegląd oferty – za pomocą chatbota możesz zaprezentować listę usług, które oferuje Twój salon. Dodatkowo możesz prowadzić aktywną sprzedaż produktów. Chatbot może pokazywać recenzji i przykłady realizacji Twojej pracy.
  3. Możliwość rezerwacji wizyt – za pomocą chatbota możesz stworzyć system rezerwacji dla potencjalnych klientów. Możesz do tego wykorzystać integracje z systemami zewnętrznymi lub z kalendarzem Google’a w ramach obsługi Webview.
  4. Rekomendacje produktów/usług – chatboty to świetne narzędzie wspierające sprzedaż. L’Oreal za pomocą bota Beaty Gifter pomaga dobrać odpowiednie produkty na podstawie preferencji, które są zbierane za pomocą np. ankiety. Dodatkowo możesz wysyłać wiadomości w formie follow-upów, co z pewnością przełoży się na sprzedaż.
  5. Informacje o biznesie – użytkownik w błyskawiczny sposób może zlokalizować najbliższy salon lub wyznaczyć do niego najbliższą trasę. Dodatkowo chatbot może umożliwiać bezpośredni kontakt z wybranym Specjalistą lub kontakt z administratorem (za pomocą rozwiązania Live Chat) fanpage’a.
  6. Porady / wskazówki – budując wizerunek eksperta nie zapomnij o edukacji, czyli dostarczenia wartości za pomocą np. wskazówek pielęgnacji twarzy czy paznokci. To wszystko może być połączone z rekomendowanymi przez Ciebie produktami.

Beauty Player. Case study

Beauty Player, firma z Tajwanu za pomocą chatbota sprzedaje produkty do skóry. Dzięki kampaniom reklamowym marka obniżyła koszt konwersji o ponad połowę  – z 8,30 USD do 4,06 USD. Dzięki tej taktyce, byli w stanie uzyskać wskaźnik ROAS na poziomie x10, czyli 10-krotny zwrot z wydatków na reklamę. Średnia wartość zamówienia Beauty Player (AOV) również wzrosła o 10% , ponieważ „użytkownicy dowiedzieli się więcej o marce” dzięki treściom edukacyjnym umieszczonym w bocie, które rekomendowały dodatkowe produkty – przeczytaj więcej.


Chatbot dla salonu kosmetycznego

Mam nadzieję, że udało mi się Ciebie przekonać, że chatbot do słuszny kierunek. Powtarzam to jak mantrę, ale wierzę w dzielenie się wiedzą, dlatego pokażę Ci jak takiego chatbota zbudować i wdrożyć. Niezmiennie od 2016 roku, chatboty na Messengerze buduję za pomocą narzędzia Chatfuelmoim skromnym zdaniem obecnie nie ma na rynku lepszego rozwiązania.

Wypróbuj chatbota dla Salonu Kosmetycznego. Kliknij przycisk poniżej.


Chatbot dla salonu kosmetycznego

Poniżej opisałem poszczególne elementy, z których składa się wersja demo chatbota, którą zbudowałem dla salonu kosmetycznego. Na początek niezbędne narzędzia, które wykorzystałem do budowy bota.

Narzędzia potrzebne do zbudowania chatbota:

  1. Chatfuel – platforma do budowy chatbotów na Messengerze.
  2. Integromat – narzędzie do integracji aplikacji trzecich.
  3. Google Drive – integracja danych z Google Sheets.
  4. Twilio – narzędzie do wysyłania SMS (niezbędne do integracji za pomocą Integromatu).

Cały proces budowy chatbota rozpocząłem od szkieletu, który udostępniam do wglądu – zobacz. Na podstawie tej struktury przeszedłem do budowy poszczególnych funkcjonalności.

Podczas, gdy pracuję z klientami to pomiędzy wyznaczamy jeszcze wskaźniki, które pomogą ocenić efektywność danego chatbota. No, ale przejdźmy do budowy chatbota.

  • Save

Funkcje chatbota dla salonu kosmetycznego:

  1. Umawianie wizyt – chatbot umożliwia na umówienie wizyty na wybrany zabieg z oferty danego salonu. Potwierdzenie rezerwacji odbywa się za pomocą SMS.
  2. Przegląd oferty / usług – użytkownik za pomocą chatbota może wyświetlić ofertę salonu oraz umówić się na wybrany zabieg w wybranym terminie.
  3. Rekomendacja produktów na bazie ankiety – użytkownik może poznać typ swojej cery, a na podstawie wyniku otrzymać listę rekomendowanych produktów.
  4. Lokalizator salonów – za pomocą chatbota użytkownik może sprawdzić trasę do wybranego salonu oraz skontaktować się bezpośrednio z wybranym salonem.
  5. Informacje kontaktowe – użytkownik może skontaktować się z wybranym salonem lub uruchomić czat z konsultantem na Facebooku.
  6. Sekwencja automatycznych wiadomości – każdy użytkownik otrzymuje dodatkowe wiadomości (w ciągu 24h), które dodatkowo zachęcają do podjęcia akcji.

💡 Zaczynasz swoją przygodę z Chatfuelem? Przeczytaj: Wprowadzenie do Chatfuela.


Rezerwacja wizyty na wybrany zabieg

Kluczową funkcją jest możliwość umówienia wizyty na wybrany zabieg. Dodatkowo użytkownik może wybrać salon, w który chce wykonać dany zabieg. W procesie rezerwacji pobierane są informacje o:

  • terminie wizyty,
  • rodzaju i cenie zabiegu,
  • informacje o salonie,
  • telefon komórkowy w celu kontaktu.

Zebrane informacje są zbierane w pliku Google Sheet oraz są wysyłane do właściciela salonu w celu potwierdzenia rezerwacji. Docelowo można wykorzystać np. Botvu, by osadzić kalendarz w Webview, dzięki czemu użytkownik będzie mógł dokonać rezerwacji w widoku kalendarza.

Jak zbudować rezerwację w chatbocie?

Użytkownik może przeglądnąć ofertę wybranego salonu, a następnie wyświetlić szczegółową listę zabiegów, które są realizowane. W przypadku Viaspa są to:

  • Manicure,
  • Pedicure,
  • Zabiegi na twarz,
  • Zabiegi złuszczające na twarz (kwas),
  • Depilacja,
  • Zabiegi na ciało i peelingi.
  • Save

Każda z wymienionych kategorii dzieli się na konkretne zabiegi. Dla przykładu weźmy manicure (zrzut ekranu poniżej), gdzie użytkownik może umówić wizytę dla każdego pojedynczego zabiegu. Chatbot informuje także o cenie danego zabiegu w formie galerii.

  • Save

Kluczowe jest wykorzystanie atrybutów, które są przypisywane, gdy użytkownik wybierze konkretną usługę np. Manicure Express za 45 zł. Informacja o zabiegu, cenie są w postaci {{atrybutów}}, które są wykorzystane w kolejnym kroku, czyli…

  • Save

Dzięki wykorzystaniu atrybutów możemy wyświetlić użytkownikowi wybrany zabieg oraz jego cenę. W ten sam sposób zbudowane są wszystkie pozostałe zabiegi, które oferuje salon kosmetyczny. Do każdego zabiegu przypisane są 2 atrybuty:

  • {{zabieg}} – z informacją o zabiegu.
  • {{cena}} – z ceną danego zabiegu.

Dzięki temu możesz także analizować użytkowników, którzy byli zainteresowani manicure i wykorzystać to w remarketingu, dzięki czemu wyświetlisz reklamę użytkownikom, którzy faktycznie byli zainteresowani konkretną usługą. Nie wspominając, że na podstawie tej grupy możesz stworzyć Grupę odbiorców podobnych i rozszerzyć swoje działania płatne.

Rezerwacja terminu za pomocą Messengera

Cały proces składa się z 3 niezbędnych informacji, które następnie są przekazywane drogą SMS w celu potwierdzenia wizyty. Użytkownik w kolejnych krokach jest proszony o:

  • datę wizyty – za pomocą pluginu Save User Input,
  • wybór salonu – za pomocą tekstu i przycisków Quick Reply,
  • o numer telefonu w celu potwierdzenia wizyty – za pomocą pluginu Save User Phone Number.
  • Save

Zebrane informacje są następnie wysyłane na wskazany numer (w tym wypadku mój) w celu potwierdzenia wizyty oraz kontaktu na podany numer telefonu. Dzięki temu możesz w błyskawiczny sposób skontaktować się i potwierdzić wizytę na wybrany przez użytkownika zabieg.

🎓 Przeczytaj także: Jak zintegrować Messengera z serwisem SMS?


Chatbot szyty na miarę

Wiem, wiem. Opisałem przecież 1 funkcjonalność, a miałem pokazać całego bota. Tak się składa, że poszczególne elementy opisałem w osobnych wpisach na blogu. Poniżej znajdziesz niezbędne elementy, które gdy połączysz złożą się na całość. Pozostaje jedynie wypełnić swoją treścią i linkami.

  1. Rekomendacja produktów – w tym celu posłuży Ci po prostu ankieta. Przeczytaj wpis.
  2. Integracja z systemem SMS – Chatfuel + Twilio. Przeczytaj wpis.
  3. FAQ. Jak je zbudować? Przeczytaj wpis.
  4. Jak działa JSON API? – Integracja z aplikacjami trzecimi. Obejrzyj wideo.
  5. Nowy regulamin Messengera. Posłuchaj podcastu lub przeczytaj.
Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

38 Shares
Copy link