Do tej pory sporty walki były daleko poza moim kręgiem zainteresowań, a dziś chcę Ci pokazać chatbota, którego zbudowałem dla społeczności MMA. Od przeszło roku bowiem regularnie oglądam MMA, a jako, że mam skłonności do szybkiego angażowania się, więc poszedłem krok dalej. Zbudowałem chatbota 🤖. Możesz go potraktować jako przykład (i wstęp) do chatbotów, które pomogą Ci zaangażować Twoją społeczność. Na trochę wyższym poziomie niż quiz czy ankieta.


Podobny mechanizm możesz wykorzystać podczas wydarzeń, konferencji, szkoleń czy specjalnych wydarzeń jak Noc Oscarów, Olimpiada czy do zajęć lekcyjnych – możliwości jest aż za dużo i nie zdziwi mnie, gdy podobny mechanizm pojawi się np. na I <3 Marketing – to konferencja, gdzie chatbot jest obecny od przeszło 3 lat.

  • Save
Scenariusz do typowania Karty Głownej UFC Fight Night 169.

A jeżeli dołożymy do tego grywalizację to otrzymujemy naprawdę potężne narzędzie zamknięte w 2 najpopularniejszym komunikatorze na świecie. Postaram się Ciebie przekonać, że Messenger to nie tylko obsługa klienta (choć Facebook robi wszystko, by właśnie tak było) i potrafi „zapracować” na siebie oferując np. kupno PPV czy Fight Pass w wersji globalnej.

  • Save
Do tej pory z chatbota skorzystało ponad 300 osób.

Chatbot do typowania gal MMA umożliwia na podzielenie się swoimi wyborami podczas gal największych konferencji jak UFC, KSW, FEN MMA oraz ACA. Użytkownik na podstawie swoich wybór, odpowiadając na pytania, otrzymuje na końcu spersonalizowaną grafikę ze swoimi wyborami, którą może udostępnić w sieci.

Wypróbuj chatbota klikając przycisk poniżej.



Każdy użytkownik otrzymuje infografikę z własnymi wyborami:

  • Save
Infografika generowana dla każdego użytkownika z imieniem, nazwiskiem oraz typami wybranymi w chatbocie.

Oglądając galę UFC Fight Night 168 wraz z redaktorem serwisu Fightsport.pl zadałem pytanie, czy istnieje narzędzie do typowania walk online. Jako nowy fan tej dyscypliny chętnie porównałbym swoje typy do wyników po kończonej gali, a docelowo chętnie oddałbym swój czas marce, która dodatkowo ubierze całość w system, gdzie za dobry typ zdobywam punkt. To już tylko krok, by powstał ranking na podstawie naszych typów. Właśnie tak powstał chatbot MMA Typer, bo okazało się, że takiego narzędzia po prostu nie ma. Nie mówimy o zakładach bukmacherskich.

Chatboty na Messengerze mają prawo kojarzyć się głównie przez pryzmat obsługi klienta. Jest to jednak świetne narzędzie i kanał, by zapewnić rozrywkę swoim odbiorcom np. w formie konkursów czy quizów. Wykorzystując dostępne narzędzia oraz nieco ciekawości postanowiłem pójść krok dalej i zbudować chatbota, który zapewnia rozrywkę na trochę innym poziomie.


Jak działa chatbot do typowania walk?

Tak naprawdę do działania bota niezbędne są 4 rzeczy:

  • Pytania i odpowiedzi zapisywane do atrybutów w Chatfuelu,
  • Integracja z Cloudinary narzędzie do manipulowania obrazem,
  • Intergacja z Bitly – skracacz linków,
  • JSON, który zwraca grafikę w postaci linku, który jest generowany na podstawie zapisanych atrybutów, które trafiają do Cloudinary, a po drodze całość jest skrócona przez API do Bitly.
  • Save
Grafika z typami jest generowana na podstawie dynamicznego linka, gdzie są przekazywane atrybuty z Chatfuela.

Powtórzę to co powtarzam swoim studentom po sto razy, gdy uczymy się budować chatboty na zajęciach. Zrozumienie jak działają atrybuty i umiejętność ich zastosowania dalej np. przekazując do aplikacji trzeci tak naprawdę pozwala budować naprawdę silne i zwinne chatboty. Zdziwiłbyś się ilu „specjalistów od botów” nie ma pojęcia, że coś takiego istnieje, a już nie mówiąc o tym co można na ich podstawie zrobić. Sam nie mogę się doczekać, gdy wypróbuję możliwość tworzenia spersonalizowanego wideo. Zasada jest wciąż taka sama.

To będzie turbo BANG 🥊

Może się wydawać, że potrzebujesz programować, ale tak nie jest. Wystarczy obycie z linijkami kodu i gwarantuję, że podobne narzędzie jest w stanie stworzyć każdy. Kwestia czasu, a możliwości jest naprawdę mnóstwo. Do integracji wykorzystuję Integromat, o którym pisałem w tym tekście.

  • Save
Bitly pozwala skrócić link do postaci, którą akceptuje Messenger. Jak się okazało podczas pracy istnieje ograniczenie co, do długości linka, z którego Messenger może generować grafikę z JSON’a.

Dodatkowe funkcje chatbota

Chatbot posiada dwie wersje językowe, umożliwia na przeglądanie artykułów z branżowych serwisów oraz oglądanie materiałów wideo. Poniżej znajdziesz opis, w jaki sposób zbudowałem dodatkowe opcje, które pozwalają użytkownikowi po wytypowaniu gali spędzić trochę czasu z botem.

Wypróbuj chatbota na Messengerze



Wersja anglojęzyczna i polskojęzyczna

Zasadniczo do tej pory myślałem kategoriami działań w Polsce, ale mam nadzieję, że w 2020 uda się „wyjść” na świat. Chatbot wykorzystuje parametr {{locale}}, który odpowiada za wersję językową Facebooka, dzięki czemu mogę automatycznie przekierować użytkownik do odpowiedniej wersji. Parametr pl_pl oznacza polskojęzyczną wersję Facebooka, więc wykorzystują warunek is not przekierowuję wszystkich z innymi parametrami do bloku welcome_global, gdzie znajduje się globalna wersja chatbota.

  • Save
Plugin Redirect to Block i wykorzystanie atrybutu systemowego {{locale}}, by automatycznie przekierować użytkowników z anglojęzyczną wersją do wersji globalnej.

To, co istotne plugin znajduje się na samej górze w Wiadomości Powitalnej, dzięki czemu po kliknięciu Rozpocznij użytkownik automatycznie zobaczy wersję anglojęzyczną. Oczywiście, zawsze zdarzy się Polak, który ma ustawioną anglojęzyczną wersję, ale to jedyny mechanizm, który bez pytania użytkownika o język pozwala dopasować wersję chatbota na Messengerze.


Przeglądanie newsów i wideo

Dodatkowo chatbot oferuje przeglądanie artykułów z serwisów branżowych i kanałów na YouTube, dzięki czemu po wytypowaniu gali możesz obejrzeć najnowsze wywiady z kanałów InTheCage, UFC oraz MMA Fighting. Całość oczywiście w zależności od wersji językowej, a liczba możliwych integracji nie ma ograniczeń. Sprawa jest dziecinnie prosta, bo jedyne czego potrzebujesz to znać link do kanału RSS za pomocą, którego są automatycznie „zaciągane” artykuły i filmy z YouTube.



Opcjonalnie można wykorzystać API od Google Site Search lub Swiftype Search, dzięki czemu użytkownik będzie mógł wpisać np. „Wywiad z McGregorem” i z wybranej strony (nie musisz być ich właścicielem, wystarczy link) zostaną wyszukane materiały, które pasują do zapytania użytkownika. Tu ponownie niezbędne jest wykorzystanie atrybutów i pluginu Save User Input.


  • Save


Integracja z Google Sheet

Nie wspominałem, ale podczas, gdy użytkownik dochodzi do momentu generowania swojej własnej grafiki informacje o jego wyborach zapisuję dodatkowo w Google Sheet. Po co?

  • Save
Integracja Chatfuel z Google Sheet z zapisywanymi informacjami na podstawie atrybutów.

Można się domyśleć, że Excel to świetna baza danych, na podstawie, której możesz przygotować Tablicę Wyników, czy wyświetlić wykres z najczęstszymi wyborami użytkowników. To informacje, które możesz wykorzystać w komunikacji takiego chatbota, a na koniec dnia podsumować wybory wszystkich uczestników, którzy typowali daną galę.


Podsumowanie

Sam przyznasz, że zbudowanie takiego chatbota wymaga trochę pracy, ale nie jest to rocket science, który jest niedostępny czy zarezerwowany dla programistów i firm z dużymi budżetami. Jest to także uniwersalny mechanizm, który możesz zaadoptować na wiele sposób, a przypomnę, że przed nami Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Olimpiada w Tokio. Bez problemu wykorzystać ten mechanizm do typowania kolejek w Ekstraklasie czy pisząc list do Św. Mikołaja z wymarzonymi wyborami na prezent. Możliwości jest naprawdę mnóstwo, ale jak to się mówi:

Wszystko to kwestia egzekucji, czyli od pomysłu do wykonania.

Budowa tego chatbota pochłonęła mi nieco ponad 20 roboczogodzin, ale prawda jest taka, że buduję chatboty od 4 lat, a z Cloudinary pracuję od 2 lat, więc dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z botami, to moim zdaniem są w stanie wykonać takiego bota w tydzień czasu. Polecam zacząć od tej lektury, czyli dokumentacji Cloudinary. Opcjonalnie do generowania obrazu możesz wykorzystać HTMLCSStoImage, lecz jest to dużo droższa zabawa, ale pozwala na trochę więcej.

Jeżeli szukasz wiedzy o Messengerze, to zapraszam Cię na grupę Messenger Marketing na Facebooku – największa społeczność w Polsce dookoła botów.

Udanych chatbotów 🤖

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

45 Shares
Copy link