Grywalizacja, sprzedaż, system powiadomień, głosowanie a przede wszystkim nowy wymiar doświadczania to tylko niektóre z możliwości, które oferuje chatbot podczas konferencji. To, co najważniejsze to fakt, że chatbot w sposób skalowalny i w pełni zautomatyzowany obsłuży uczestników konferencji. W ostatnich 2 lat zbudowałem 7 botów na potrzeby różnych konferencji i meetupów. Żeby było ciekawiej, budowa podobnego narzędzia uczyłem studentów na SWPS we Wrocławiu, którym stworzenie bota zajmowało ok. 3-4 godziny.

Na końcu wpisu umieściłem brief na podstawie którego uczę budowy tego rodzaju (event chatbot) botów. Możesz potraktować go jako ćwiczenie, które możesz wykonać po przeczytaniu wpisu.

Na początku 2018 roku zbudowałem chatbota dla I <3 Marketing – warto tu podkreślić, że Sprawny Marketing od 2017 roku angażuje uczestników za pośrednictwem Messengera, umożliwiając głosowanie na prelegentów. W ten sposób uczestnicy otrzymują narzędzie, które jest pod ręką, gdy rozsiadają się w wygodnych fotelach warszawskiego Multikina. Dwa tygodnie temu miałem okazję współpracować z Social Tigers podczas V urodzin, gdzie użytkownik poza głosowaniem mógł zadać pytanie prelegentom oraz wygenerować grafikę ze swoimi ocenami.

Wykorzystanie chatbota podczas konferencji. Przykład.
  • Save

W międzyczasie zbudowałem chatbota dla Targów FinTech, które odbyły się w 2019 roku. Zbudowanie tego bota od zera zajęło 1 dzień. Cały 1 dzień.

Czy to dużo, czy to mało? Chyba kwestia optyki, ale bez wątpienia wykorzystanie chatbota stwarza dodatkowe możliwości na polu komunikacji. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się możliwościom, które oferuje posiadanie bota na Messengerze dla konferencji lub dowolnego wydarzenia.


Jak wykorzystać chatbota podczas konferencji?

Wykorzystanie chatbota jako narzędzie do komunikacji z uczestnikami oferuje wiele możliwości. To świetny sposób na zaangażowanie uczestników podczas trwania wydarzenia. Mowa m.in. o:

  • głosowanie na prezentacje,
  • konkurs na standy,
  • możliwość zadawania pytań,
  • generowanie grafik i/lub wideo.

Za pomocą bota także pozyskasz wartościowe kontakty (i niezbędne dane jak np. adres e-mail), zbudujesz bazę odbiorców, którą możesz wykorzystać do upsellu lub remarketingu na Facebooku przed kolejną edycją konferencji.

Korzyści z wykorzystania bota podczas konferencji:

  1. Automatyczne FAQ:
    1. Informacje o biletach – bot świetnie sprawdzi się do uzyskania informacji o dostępnych biletach, cenie i ich dostępności. To już krok do ich sprzedaży, czyż nie?
    2. Dostęp do WiFi – czy muszę coś dodawać?
    3. Informacje o parkingu – do dziś pamiętam, gdy jechałem na konferencję Pulsu Biznesu organizowanego w Hotelu Polonia w Warszawie. Ileż to musiałem się nakręcić, by znaleźć miejsce. Na końcu okazało, że parking dla prelegentów znajdował się z drugiej strony. Co wyrwałem włosów to moje…
    4. Agenda wydarzenia – umożliwia przeglądanie agendy konferencji i np. zapis na wybrane prezentacje, a w zamian uczestnik może otrzymać powiadomienie przed rozpoczęciem interesującego go bloku.
    5. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi na pytania – to główny motywator, by sięgnąć po chatbota.
    6. Informacje o miejscu, prelegentach.
  2. Personalizacja:
    1. Natychmiastowy przegląd agendy i zapisów,
    2. Obsługa wielu języków – chatbot może działać w wielu językach jednocześnie, więc międzynarodowa widownia to żaden problem.
    3. System powiadomień np. po przerwie obiadowej lub przed rozpoczęciem wybranych prezentacji,
    4. Rezerwacja miejsc,
    5. Grywalizacja – myślałeś o Messengerze jako narzędziu do grywalizacji? Wciąż nieodkryty obszar w Polsce, a szkoda.
    6. Możliwość głosowania na prezentacje, atrakcje,
    7. Możliwość zadawania pytań do prelegentów.
  3. Networking:
    1. Wyszukiwanie innych uczestników,
    2. Kontakt do prelegentów, organizatorów, firm partnerskich.
  4. Sprzedaż:
    1. Sprzedaż biletów oraz usług lub produktów własnych i partnerskich,
    2. Integracja zebranych danych z zewnętrznymi systemami np. CMS.
  5. Dodatkowe możliwości:
    1. Quizy wiedzy,
    2. Ankiety,
    3. QR Kody,
    4. Rekomendacje,
    5. Rzeczywistość rozszerzona,
    6. Remarketing na Facebooku.

Sam widzisz, że możliwości, które oferuje chatbot, jest całkiem sporo. A to wszystko zamknięte w jednym narzędziu. Poniżej omówię wybrane punkty z listy powyżej i mam nadzieję, że uda mi się Ciebie przekonać, że chatbot to świetny pomocnik podczas konferencji (i nie tylko).

🎓 Przeczytaj także: Chatbot do typowania gal MMA, czyli narzędzie do budowy zaangażowania na Messengerze.


Lepsza komunikacja z uczestnikami

Wydarzenie, w którym bierze kilkaset osób to bez wątpienia ogromne wyzwanie komunikacyjne, które stoi przed organizatorami. Ile razy zdarzyło Ci się szukać osoby z obsługi, aby zapytać o hasło do WiFi, restaurację w pobliżu czy gdzie znajduje się odpowiednia sala? No właśnie.

Sam miałem okazję organizować #czwrtk we Wrocławiu i wiem, że 50 osób na sali to już sporo, aby każdemu móc pomóc. Chatbot podczas konferencji zapewnia łatwy kontakt z organizatorem bez konieczności szukania się po sali lub przekrzykiwania się z całą resztą uczestników. Tradycyjne kanały jak wiadomość e-mail czy post w mediach społecznościowych przynoszą zazwyczaj dość mierny wynik, aby móc na nich polegać w trakcie obsługi konferencji.

Chatbot może nawiązać spersonalizowaną i zautomatyzowaną komunikację z uczestnikami przed, w trakcie i po wydarzeniu. 

Przed wydarzeniem możesz wysyłać wiadomości z informacjami o zbliżającym się wydarzeniu, np. odsłaniając kolejnych prelegentów, a w trakcie trwania możesz uzyskać cenne informacje zwrotne np. ocenę poziomu całej konferencji.

  • Save
Chatbot do obsługi Targów FinTech we Wrocławiu

Jako uczestnik i prelegent ponad 100 konferencji i wydarzeń lokalnych wiem, że nie ma nic gorszego niż brak możliwości uzyskania informacji na podstawowe pytania np. w której sali odbędzie się interesujące mnie prezentacja, do której czynny jest parking itp.

Chatbot daje możliwość łatwego i szybkiego uzyskania właściwych informacji. Uczestnikom często łatwiej jest zapytać niż przeszukiwać stronę internetową. Wykorzystanie Messengera czy innego komunikatora zdaje się być dobrym kierunkiem, czyż nie? W takim przypadku chatbot działa jako asystent do uzyskania bieżących informacji. Co więcej, w bocie możesz zaimplementować silnik NLP np. Dialogflow, dzięki czemu chatbot będzie rozróżniał kontekst wypowiedzi i zapewni jeszcze lepszą komunikację.

🎓 Przeczytaj także: Jak zbudować chatbota do FAQ? Poradnik.


  • Save

Kolejnym elementem jest zapewnienie komunikacji w wielu językach. Chatbot na Messengerze działa w sposób automatyczny, dzięki czemu jego dostępność wynosi 24 godziny na dobę przez cały rok. Bez wątpienia daje to komfort i poczucie, że niezależnie co robimy i gdzie jesteśmy, możemy uzyskać niezbędne informacje, które nas interesują. Warto wspomnieć o skali.

Chatboty, jako narzędzie do komunikacji jest w pełni skalowalny, dzięki czemu jest w stanie obsłużyć wiele zapytań jednocześnie. Za pomocą bota organizatorzy mogą prowadzić wiele rozmów, a co za tym idzie, pomóc większej liczbie osób.


Zaangażuj swoich uczestników

Na początku wspomniałem o mechanizmach do głosowania, zadawania pytań, ale nie byłbym sobą, gdybym nie wspomniał o wykorzystaniu nieco sprytniejszych technologii, które świetnie uzupełniają świat chatbotów. Mam tu na myśli możliwość generowania grafik lub wideo, a co więcej manipulowania nimi np. tworząc certyfikat czy infografikę z podsumowaniem.

No i rzeczywistość rozszerzona. Wiadomo.

Jak wykorzystać AR podczas wydarzenia?
4 odcinek mojego podcastu o wykorzystaniu AR w marketingu.

Pracując nad chatbotem dla Social Tigers z okazji V. urodzin, postanowiliśmy stworzyć narzędzie, które umożliwi uczestnikom głosowanie na poszczególne prezentacje. Po zakończeniu każdej z nich wysyłana była wiadomość z prośbą o ocenę. Na końcu użytkownik otrzymywał spersonalizowaną grafikę ze swoją oceną. Całość była dopasowana do Instagram Stories, aby móc w łatwy sposób podzielić się swoimi wrażeniami. Całość wyglądała następująco:

  • Save
Głosowanie na prezentacje i generowanie grafiki z wyborem.

Dodatkowo w trakcie działania chatbota podczas konferencji mamy do dyspozycji tzw. sekwencje wiadomości, które są automatycznie wysyłane po upływie określonego czasu. Mowa o followupach, które możesz kojarzyć z systemów do e-mail marketingu. Z jedną różnicą.

Ich skuteczność. Poniżej przykładowych 7 sekwencji wraz ze statystykami i proszę tylko nie mów, że e-maile czytamy tak samo, jak komunikaty w komunikatorach typu WhatsApp lub Messenger.

  • Save
Automatyczne sekwencje w chatbocie na Messengerze.

Za pomocą automatycznych sekwencji możesz:

  • pobrać dane jak e-mail, numer telefonu i zintegrować ze swoim systemem,
  • informować użytkowników o atrakcjach i niespodziankach w trakcie trwania,
  • zachęcić użytkowników do skorzystania z dodatkowych funkcji,
  • zebrać opinie po zakończeniu wydarzenia,
  • przedstawić swoją ofertę lub partnerów wydarzenia.

Zadaj pytanie bez mikrofonu

Kolejną funkcjonalnością, którą może oferować bot, jest możliwość zadawania pytań za pomocą Messengera. Przypomnę tylko, że w Polsce z Messengera korzysta ponad 16 milionów osób (42.4% całej populacji kraju), więc uczestnicy nie muszą ściągać dodatkowej aplikacji.

W przypadku Targów FinTech była możliwość zadania pytania podczas paneli dyskusyjnych. Uczestnik mógł określić, któremu paneliście chce zadać pytanie, a całość dzięki integracji z Google Sheet trafiało do pliku. Prowadzący jedyne co musiał zrobić to po prostu wyświetlić listę pytań.

Cały proces to raptem 2 kliknięcia i pytanie trafiało bezpośrednio do moderatora:

  • Save
Możliwość zadawania pytań za pomocą bota na Messengerze.

Podsumowanie

Chatbota dla Twojej konferencji możesz wykorzystać przed, w trakcie i po jej zakończeniu. To kompletne narzędzie, które pomoże Ci utrzymać kontakt z uczestnikami. Dodatkowo odciąży Cię od powtarzających się pytań, a dzięki nowym technologiom (AR, visual search, NLP, AI) sprawisz, że Twoje wydarzenie zostanie na długo zapamiętane.

Na początku wpisu obiecałem, że podzielę się briefem na podstawie którego wraz ze studentami udało nam się zbudować bota do obsługi konferencji. Brief jest niczym innym jak opisem działania bota zbudowanego dla Targów FinTech we Wrocławiu.

Proszę, tu znajdziesz brief z opisem bota do wykonania samemu – trzymam kciuki!

Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z chatbotami to rekomenduję rozpocząć tutaj: Wdrożenie chatbota. Od czego rozpocząć pracę?

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć udanych botów tj. konferencji 🙏🤖

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing. Tak mi zostało do dziś. Zawodowo na swoim – buduję chatboty dla klientów. Tak wyszło, że od małego miałem słabość do technologii 🤖Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

21 Shares
Copy link