Ankieta to narzędzie, za pomocą, którego nie tylko zbierzesz feedback, ale także poznasz preferencje użytkowników. Na podstawie tych informacji możesz lepiej dopasować komunikację i zadbać o lepszy customer experience. Messenger to wyjątkowo przyjazne środowisko, a za pomocą Chatfuela zbudowanie ankiety zajmie Ci mniej niż 15 minut.

Za pomocą ankiety możesz zapytać np. o ulubiony kolor, budżet, czy wielkość firmy. Ankiety to świetne narzędzie do wyciągania informacji, których Ci brakuje do lepszego zrozumienia kim jest i czego szuka osoba po drugiej stronie. Wyniki z ankiety mogą posłużyć do analizy odbiorców wewnątrz chatbot, ale także możesz tę wiedzę przenieść do komunikacji poza Messengerem, np. w ramach remarketingu lub tworząc grupy odbiorców podobnych (lookalike).

Twoja ankieta może się składać z pytań otwartych, zamkniętych. Pytania mogą zawierać materiały wideo, audio, grafiki, gify, sam tekst. Nie ma ograniczenia co do ilości pytań. Jedyne czego potrzebujesz to dobrych pytań.

Dodatkowo, pokażę Ci w jaki sposób zintegrować Twojego bota z Google Sheets, dzięki czemu odpowiedzi z Twojej ankiety będą automatycznie zapisywane na Twoim dysku Google.

Jak zbudować i uruchomić newsletter w Messengerze? – przeczytaj poradnik.


Ankieta w Messengerze

Budować ankiet w Messengerze nauczę Cię na moim przykładzie, czyli pokażę Ci w jaki sposób zbudowałem ankietę za pomocą, której badam preferencje czytelników, który subskrybują Prasówkę zSieci.

Opisany schematy jest uniwersalny. Sprawdzi się, gdy potrzebujesz tylko 2 pytań, ale bez problemu stworzysz ankietę z kilkunastoma pytaniami. Całość możesz dowolnie edytować. Jak sam zobaczysz mechanizm do zadawania pytań i zapisywania odpowiedzi jest taki sam, niezależnie od pytania. Gdyby się uprzeć to wystarczy skopiować pierwszy blok i na końcu umieścić odpowiedni plugin. Zaczynajmy zatem.


Prasówka zSieci to zbiór najważniejszych artykułów z marketingu i social media z każdego tygodnia. Przeczytaj ostatnią w Messengerze.


Otwórz swój panel Chatfuela i za ok. 10 minut będziesz testować swoją ankietę w Messengerze. Zaczynajmy!


Krok pierwszy. Lista pytań do ankiety

Przed rozpoczęciem prac w Chattfuelu warto, abyś przygotował listę pytań. Możesz do tego wykorzystać chociażby Google Sheet. Pozwoli Ci to także w poprawianiu ewentualnych błędów czy korekcie.

Osobiście zachęcam Cię do takiej praktyki. Pomoże Ci w to lepszym zarządzaniu schematami w bocie. Dodatkowo zapisuję listę wykorzystywanych atrybutów i ich wartości oraz założeń co do każdej z ankiet.

  • Save
Przykładowy plik z listą pytań i opcjonalnie odpowiedzi do ankiety lub quizu w Messengerze.

Ankieta w Messengerze. Poradnik.

Mając gotową listę pytań i odpowiedzi możemy zabrać się do tworzenia ankiety w bocie. Sam zobaczysz, że to cholernie proste. Ankiety możesz wykorzystać w różnych miejscach w Twoim bocie, a opisany mechanizm sprawdzi się także jako mechanizm do scoringu leadów.

SUBSKRYBUJ MÓJ NEWSLETTER W MESSENGERZE
Powiadomienia o nowych wpisów, dodatkowe narzędzia i materiały.
Nie przegap żadnego wpisu – kliknij przycisk poniżej.



Krok pierwszy. Tworzymy bloki do pytań.

Otwórz dashboard Chatfuela i przejdź do swojego bota. W zakładce Automate utwórz nową grupę, którą nazwij Ankieta. Zasada jest prosta. Tyle ile masz pytań, tyle musisz utworzyć bloków. Niech nazywają się Untitled Block, Untitled Block 2, Untitled Block 3… – teraz to mało istotne.

  • Save
Tworzenie bloków do pytań do ankiety w Messengerze w zakładce Automate.

🧠 PRO TIP: Ankietę teoretycznie można przygotować w obrębie 1 bloku. Niemniej rekomenduję, by każde pytanie było osobny blokiem, ponieważ pozwoli to m.in. na obsługę cofnięcia do poprzedniego pytania – każdemu zdarzył się missclick. Dodatkowo będziesz mógł kierować do poszczególnych pytań także z poziomu ref-linków.


Krok drugi. Rozpoczęcie ankiety.

Przejdź do bloku o nazwie Untitled Block. Będzie to blok, który posłuży nam jako Welcome Message, który będzie połączony z pierwszym pytaniem z ankiety.

  • Save
Przykładowa wiadomość inicjująca ankietę w Messengerze na przykładzie Prasówki zSieci.

Na początku zmień nazwę bloku na ankieta_start, byś bez problemu mógł go odnaleźć w przyszłości – swoją drogą Chatfuel mógłby wprowadzić wyszukiwarkę do nazw bloków. W tym bloku świetnie sprawdzi się element Galerii, w którym możesz dodać grafikę, dodatkowy opis, nagłówek i oczywiście do 3 przycisków lub opcjonalnie umieścić pod spodem Quick Reply. W każdy razie jeden z przycisków powinien kierować do bloku o nazwie Untitled Block 2, gdzie będzie znajdowało się pierwsze pytanie. Obrazuje to poniższe wideo:

  • Save
Konfiguracja bloku z wiadomością inicjującą rozpoczęcie ankiety w Messengerze.

🎓 Po co Ci taki blok? Jest to blok, który będziesz mógł wykorzystać np. w automatycznych sekwencjach np. po zapisie do Twojego newslettera, gdzie będziesz mógł zapytać o preferencje tematów. Dodatkowo ankietę będziesz mógł podpiąć pod Facebook Ads i kierować użytkowników do Messengera z reklam. Przekonałem?


Krok trzeci. Tworzymy pytania.

Świetnie 🙌, mamy wiadomość, która zainicjuje ankietę i uruchomi pierwsze pytanie. Przejdź do bloku o nazwie Untitled Block 2 i zmień jego nazwę na pytanie_1. Analogicznie zmień nazwy wszystkich pozostałych bloków w grupie Ankieta.

  • Save
Zmiana nazwy bloków, w których będą znajdować się pytania do ankiety.

Przejdź do bloku pytanie_1.

W tym bloku (i każdym kolejnym o nazwie pytanie_2, pytanie_3…) będziemy tworzyć pytania, z których będzie się składać Twoja ankieta. 1 blok to 1 pytanie. Na podstawie 3 bloków w moim bocie pokażę Ci jakie są warianty zadawania pytań, czyli w jaki sposób możesz pytać i w jaki sposób użytkownik może odpowiadać za pomocą Messengera.


Pytania zamknięte. Konfiguracja w Chatfuelu.

Tutaj pojawiają się dwa warianty. Niezależnie, czy korzystasz z pytań w formacie tekstu, grafik, wideo czy audio to odpowiedzi możesz zbierać za pomocą Quick Replies lub Buttons, czyli dwa rodzaje przycisków dostępne w Messengerze.

  • Save
Przykładowe pytanie w ankiecie z przyciskami typu Quick Reply w Chatfuelu.

Obydwa rodzaje przycisków oferują możliwość zapisania odpowiedzi do atrybutu (ramka na niebiesko wyżej), dzięki czemu, bez problemu odczytasz, co dany użytkownik wybrał w poszczególnym pytaniu. Dodatkowo na podstawie tej zmiennej będziesz mógł wysyłać wiadomości, czy dopasowywać zawartość chatbota np. wyświetlana kategoria produktów.

Tutaj zaznaczę, że opcja z wykorzystaniem galerii lub przycisków pod tekstem w Chatfuelu jest dużo wygodniejsza w wersji Pro. Niemniej moim zdaniem do ankiet lepiej sprawdzają się Quick Reply. Element Galerii sprawdza się lepiej w przypadku np. testów wiedzy.

Przyciski posiadają ograniczenie do 20 znaków. Oznacza to, że Twoje odpowiedzi muszą mieścić się w tym limicie.

Dodaj element tekstowy lub materiały wizualne, a pod spodem umieść przyciski typu Quick Reply, które posłużą za odpowiedzi. Następnie kliknij User Attribute obok komunikatu Save to: i nazwij swój atrybut. Nazwa atrybutu widoczna jest tylko dla Ciebie. To na podstawie atrybutu będziesz wiedział, że dana odpowiedź tyczy się danego pytania, czy danej ankiety.

⚠ PAMIĘTAJ: Atrybuty o takiej samej nazwie się nadpisują. Z tego względu w przypadku ankiet, pamiętaj aby atrybut w każdym pytaniu miał inną nazwę. Możesz zastosować schemat pytanie_1, pytanie_2 lub odpowiedz_1, odpowiedz_2. W przypadku pytań o np. branżę czy wielkość firmy, możesz atrybuty nazywać branza, wielkosc_firmy. W każdym razie to Tobie ma być wygodnie, ale pamiętaj o nadpisywaniu.

  • Save
Konfiguracja pytania do ankiety w bocie na Messengerze.

W wersji darmowej Chatfuela możesz skorzystać z obydwu opcji, choć wariant pytań w formacie galerii wymaga wtedy mnóstwo czasu, by móc zapisać odpowiednie odpowiedzi. Z tego względu rekomenduję, by w ankiecie wykorzystywać przyciski typu Quick Reply, które moim zdaniem sprawdzają się dużo lepiej w przypadku ankiet, konkursów, quizów. Dodatkowo przyciski Quick Reply znikają po ich wyborze, dzięki czemu unikniesz sytuacji, że użytkownik dokona zmiany i kliknie w kartę galerii po np. 5 godzinach.

Następnie pod odpowiedziami (przyciskami Quick Reply) umieść plugin Redirect to, dzięki któremu użytkownik po wybraniu odpowiedzi na pytanie zostanie automatycznie przeniesiony do następnego pytania. Wygląda to tak:

  • Save
Automatyczne przeniesienie użytkownika do następnego pytania za pomocą pluginu Redirect to.

🧠 PRO TIP: Przed każdym pytaniem wpisuję numerację pytania np. 3/5, aby użytkownik wiedział ile pytań zostało do końca. Podobno poprawia odbiór, podobno 😉


Pytanie zamknięte jako galeria lub przyciski. Wersja PRO 🌟

Bang, jesteśmy w pytaniu numer 2. Nie przejmuj się, że nie posiadasz wersji PRO Chatfuela. Tak jak powiedziałem, jest ona zbędna, by odtworzyć ten proces niemniej jest 10 razy bardziej czasochłonny, a umówmy się, że ten wpis i tak już jest długi 😇

Skonfigurowałem pytanie w bloku o nazwie pytanie_2, które składa się z Galerii, która dodatkowo wykorzystuje GIFY w miejscu grafik.

  • Save

Odpowiedzi Wybierz gifa przekierowują użytkownika do bloku o nazwie pytanie_3, czyli kolejnego pytania w ankiecie.

💡 Wersja PRO Chatfuela oferuje dodatkowe opcje m.in. możliwość przypisywania atrybutów pod przyciski w Galeriach oraz Przyciskach pod tekstem. Abstrahując od ankiet, ten feature możesz wykorzystać m.in. do tagowania aktywności wew. bota, czy mierzyć jeszcze dokładniej klikalność.

Oto jak skonfigurować blok z pytaniem z wykorzystaniem Galerii lub Przycisków bezpośrednio pod tekstem z wykorzystaniem dodatkowej akcji po kliknięciu w przycisk (dostępne tylko w wersji Pro):

  • Save
Konfiguracja pytania w formie Galerii z wykorzystaniem przypisania atrybutu do przycisku.

Właśnie w ten sposób możesz zapisać wybraną odpowiedź przez użytkownika w Galerii. Pamiętaj jednak, że element Galerii w odróżnieniu od przycisków typu Quick Reply będzie cały czas widoczny w oknie rozmowy na Messengerze. Użytkownik w każdej chwili będzie mógł cofnąć się do wybranego pytania i zmienić swój wybór – niekiedy to problem.


Pytania otwarte. Gdybyś mógł…

To ostatni typ pytań, który może się pojawić bezpośrednio w Messengerze, czyli pytanie otwarte. Ten mechanizm jest wykorzystywany także, jako forma kontaktu bezpośrednio w Messengerze. Użytkownik może wpisać dowolnej długości odpowiedź, która zostanie upakowana w atrybut i przekazana dalej. Dzięki temu będziesz mógł ją (odpowiedź) wyświetlić np. w Google Sheets, czy na Slacku. Możliwości jest mnóstwo.


Pobierz Ebook z ponad 150 narzędziami do marketing i social media. Marketing Full Stack Starter Pack od Brand24 – bocie serce w to włożyłem, rozumiesz 🤖


Przejdź do bloku o nazwie pytanie_3. Kliknij „+” w dolnym pasku, aby wyświetlić listę pluginów, które możesz umieścić w każdym ze swoich bloków. Znajdź plugin o nazwie Save User Inputżółty, na samej górze listy.

  • Save

Plugin składa się z dwóch pól. Po lewej stronie znajduje się pole z wiadomością, która zostanie wyświetlona użytkownikowi. W naszym wypadku jest to pytanie „3/3 Jak oceniasz poziom obsługi klienta w naszym sklepie?”. Po prawej stronie znajduje się pole z nazwą atrybutu. W tym wypadku jest to {{obsluga}}.

Jeżeli dodasz więcej niż 1 pytanie w 1 pluginie Save User Input to zostaną one wyświetlone w kolejności od góry do doły. Po każdym pytaniu rozmowa zostanie zatrzymana do momentu, gdy użytkownik udzieli odpowiedzi, czyli wyśle wiadomość, zdjęcie, cokolwiek.

🧠 Plugin Save User Input: umożliwia na zadanie pytania lub serii pytań na które użytkownik może odpowiedzieć w formie otwartej i zapisania odpowiedzi do atrybutu. Dodatkowo plugin posiada mechanizm walidacji, czyli weryfikacji czy odpowiedź jest adresem e-mail, numerem telefonu lub cyfrą/liczbą. Sprawdzi się zatem idealnie także jako element pobierania adresów e-mail, czy numeru telefonu.

Przed nami zakończenie ankiety, czyli integracja z Google Sheet oraz podziękowanie dla użytkownika za wypełnienie ankiety. Do dzieła.


Krok czwarty. Integracja z Google Sheet i zakończenie ankiety.

Użytkownik wypełnił ankietę, która składa się w tym wypadku z 3 pytań, dwóch zamkniętych oraz jednego otwartego. Czas, aby podziękować użytkownikowi za czas, poinformować, że ankieta została zakończona, a dane (o ile użytkownik wyraził na to zgodę) wyeksportować do Google Sheet, by móc je analizować poza Chatfuelem np. z resztą zespołu.

W tym celu utwórz nowy blok, który nazwij ankieta_koniec.

  • Save
Dodaj nowy blok o nazwie ankieta_koniec

Następnie z listy pluginów (przycisk More) wybierz plugin o nazwie Save to Google Sheets. Kliknij przycisk Connect account, aby połączyć swoje konto Google Drive, na którym zostanie automatycznie utworzony skoroszyt Google Sheets do którego trafią dane z Chatfuela.

Poniżej, w jedynym dostępnym polu wpisz nazwy atrybutów, które chcesz przekazać, czyli wysłać do Google Sheet. Każdy atrybut utworzy osobną kolumnę, a zawartość każdego z atrybutów, w tym wypadku nasze odpowiedzi trafią do pliku na dysku Google’a. Wygląda to w ten sposób:

  • Save
Konfiguracja integracji Chatfuela z Google Sheets w celu zapisywania odpowiedzi z ankiety.

Pod przyciskiem Open Sheet znajdziesz swój skoroszyt do którego trafiają dane z Chatfuela. Pod pluginem umieść podziękowanie za wypełnienie ankiety. Dobrą praktyką jest, aby w blokach kończących dany schemat umieścić przycisk, który umożliwi dalszą interakcję użytkownika z botem. Taki powiedzmy follow-up do zaangażowania.

  • Save
Konfiguracja zakończenia ankiety w Messengerze.

🎓 PSS. Po utworzeniu blok z podziękowaniem, to w bloku pytanie_3 umieść pod pluginem Save User Input plugin Redirect to, który przekieruje użytkownika do bloku ankieta_koniec.


BANG! 🎊

Właśnie uruchomiłeś ankietę w Messengerze!

  • Save

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego tekstu już żadne pytanie nie zostanie bez odpowiedzi. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania związane z chatbotami, Messengerem to zostaw komentarz. Opisany mechanizm możesz duplikować tworząc ankietę z wieloma pytaniami.

Mi nie pozostaje nic innego jak życzyć udanych ankiet i samego pozytywnego feedbacku. Yo!

SUBSKRYBUJ PRASÓWKĘ ZSIECI
Cotygodniowy przegląd najważniejszych wiadomości ze świata marketingu.

Autor

Kiedyś myślałem, że będę trenerem tenisa ziemnego 🎾, ale uparłem się na marketing 😏. Tak mi zostało. Zawodowo pracuję w Brand24, a do swoich ziomków wołam boty. Tak wyszło, że moja słabość to technologia 🤖 Zawsze #PROSTO, więc czasami zaskakuję sam siebie. Zresztą...

Podziel się co sądzisz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

2 Shares
Copy link